Klant loyaler aan super dan aan product

Consumenten zijn loyaal aan hun supermarkt. Bij negatieve berichtgeving over zijn supermarkt, gaat slechts 13 procent naar een andere winkel. Maar liefst 36 procent switcht bij slecht nieuws over een product naar een ander artikel.

Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School in opdracht van het CBL. Het onderzoek werd donderdag gepresenteerd tijdens de jaarlijkse CBL-haringparty.

In het rapport worden als aandachtspunten voor de supermarkt genoemd het ondersteunen van lokale initiatieven, het aanbod van lokale/regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen.

Groei omzet

In de eerste vijf maanden van 2015 steeg de supermarktomzet met 2,3 procent. In 2014 bedroeg de omzet 34,3 miljard euro, een stijging van 0,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

"Ik heb altijd vertrouwen in foodservicebedrijven en supermarkten gehad sinds het intreden van de economische crisis", zegt CBL-voorzitter Bert Roetert. "De omzetten stegen jaarlijks of bleven op zijn minst stabiel. Ik ben er trots op dat onze branche is blijven investeren en ontwikkelen, zowel qua bedrijfsvoering als assortiment. De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het schoolvoorbeeld van een sterke branche. Koersvast, en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt."

Lees ook: 

Productie en export levensmiddelenindustrie groeien (3 oktober 2013)

Meer over
Lees ook
Grote terugroepactie verontreinigd sesamzaad

Grote terugroepactie verontreinigd sesamzaad

Drie Indiase bedrijven leverden sesamzaad met ethyleenoxide aan de Europese markt. Bedrijven die het sesamzaad, of producten met het sesamzaad, verhandelen, moeten het uit de handel halen. De NVWA heeft betrokken bedrijven op de hoogte gesteld.

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

Omdat de Covid-19 crisis leidt tot een aanhoudende hamsterwoede onder het publiek én omdat de horeca is weggevallen vragen supermarkten premier Rutte om een opmerkelijke maatregel. Ze willen dat hij horecagroothandels openstelt voor publiek. Dat betekent dus dat je zonder pasje naar onder meer de Sligro, Makro en de Hanos zou mogen. Het betekent...