‘Koetjesreep, Blue Band en Campina misleiden’
Koetjesreep is helemaal geen gezond tussendoortje, vindt de Consumentenbond, “hoewel de fabrikant 'met calcium' prominent op de verpakking zet.” Blue Band Halvarine is niks beter dan budgetmerken en Campina Karnemelk Bosvruchten heeft een zelfde eiwitgehalte als gewone karnemelk, dus de claim 'rijk aan eiwit' vinden we misleidend.
Dat zegt de Consumentenbond, die 12 nieuwe ‘kletspraatjes’ van fabrikanten aan de kaak stelt. Bij claims als ‘vetvrij’, ‘vezelrijk’ en ‘met vitamine C’ vindt de bond dat bij consumenten de alarmbellen moeten gaan rinkelen. De consumentenbond stelt dat de claims in sommige gevallen misleidend zijn en wettelijk niet toegestaan.
'Nepchocoladereepje'
Voor wat betreft Koetjesreep stelt de Consumentenbond: “Het is gewoon een nepchocoladereepje, met daarin nog meer verzadigd vet in dan in een plak kaas, én ook nog eens 2 suikerklontjes.”
En volgens de bond zitten in alle halvarines en margarines de vitamines A en D zitten, en ook nog eens altijd in dezelfde hoeveelheden. “Dus is Blue Band niks beter dan budgetmerken die zwijgen over vitamines.”
In Campina Karnemelk bosvruchten zit behalve een zelfde hoeveelheid eiwit als gewone karnemelk, wél 10 gram meer suiker per glas, stelt de Consumentenbond.
Peijnenburg, Sourcy en Hak
Deze en andere 'meest opvallende voorbeelden van misleidende claims' staan op de Wall of Shame van de Consumentenbond en in de Gezondgids van augustus/september 2015.
Het zijn: Peijnenburg Ontbijtkoek, Nu Smoothie Mango, Napoleon Energy, Golden Bridge Muesli, Sourcy Vitamin water Cranberry Rozenbottel, Nibb It Happy Ones Kruisjes en Rondjes Kaas, Brekies Fruit & granen biscuit krenten en rozijn en Hak Zon&Fruit.
Bij Den Eelder vanillevla, die ook op de Wall of Shame staat, heeft de fabrikant inmiddels toegezegd de verpakking aan te passen, vermeldt de bond. Op de verpakking staat namelijk dat de vla glutenvrij is, maar vanillevla is altijd glutenvrij.
De Consumentenbond heeft de misleidende claims gemeld bij de NVWA.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille
In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar. Het College van Beroep...
Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend
Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...
De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?
Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...