Kraft Heinz trekt bod op Unilever in

kraftheinz-unilever

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft zijn voorstel voor een fusie met Unilever ingetrokken. De twee bedrijven meldden op 19 februari in een gezamenlijke, korte verklaring dat Kraft Heinz ‘vriendschappelijk heeft ingestemd’ met het intrekken van het plan. Hiermee lijkt een fusie/overname op korte termijn van de baan.

Kraft Heinz kwam op 17 februari  als donderslag bij heldere hemel met een bod op Unilever. De directie van het Nederlands-Britse concern wees dat bod direct en resoluut van de hand.

Unilever zag onvoldoende financiële noch strategische voordelen van een fusie. Ook werd  het bod van 46,94 euro per aandeel Unilever als veel te laag gezien. In totaal zou het gaan om een overnamebod van 134 miljard euro.

De befaamde miljardair/belegger Warren Buffett (met Bershire Hathaway) en investeringsmaatschappij 3G waren betrokken bij de plannen. Zij zitten ook in Kraft Heinz.

Plannen uitgelekt

Het lijkt erop de interesse van Kraft Heinz in Unilever in een te vroeg stadium is uitgelekt. De intentie van Kraft Heinz was, volgens een woordvoerder, om de overname 'op vriendschappelijke basis' te doen, meldt NRC. Warren Buffett heeft eerder al eens benadrukt alleen vriendschappelijke overnames te willen doen.

Nu Unilever het bod resoluut afwees 'is het beste om vroeg een stap opzij te doen', zodat beide bedrijven verder kunnen, aldus de woordvoerder. Kraft Heinz zou in het weekend nog geprobeerd hebben om draagvlak voor de overname te vinden.

Het aandeel Unilever steeg op 17 februari, direct na het bekend worden van de fusieplannen, op de beurs met 13 procent.

Unilever is op papier aanmerkelijk groter dan Kraft Heinz: bij het Nederlands-Britse bedrijf werken 169.000 mensen, bij Kraft Heinz 42.000. De omzet van Unilever bedroeg vorig jaar 52,7 miljard euro, meer dan twee keer zoveel als die van Kraft Heinz.

Lees ook:

 
Lees ook
Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt. Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt...

Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

Begin dit jaar tekende Unilever al het (volgens sommigen te ambitieuze) Nederlandse Plastic Pact. Nu belooft het bedrijf daar nog een schepje bovenop te doen door tegen 2025 de hoeveelheid virgin plastic in verpakkingen te halveren en in datzelfde jaar meer plastic in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf op de markt brengt. Ook zegt Unilever een...

Sodexo serveert planeetvriendelijk eten met Knorr en WWF

Sodexo serveert planeetvriendelijk eten met Knorr en WWF

Begin dit jaar lanceerden het World Wildlife Fund (WWF) en Knorr de Future 50 Foods-lijst. Een op het eerste gezicht wonderlijke combinatie tussen een NGO en een levensmiddelenmerk, maar volgens het WWF niet meer dan logisch. Vrijdag voegde zich een derde partij bij het stel: Sodexo, een van de grootste cateraars ter wereld. Met de Future 50 Foods-lijst...