Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Marit van Egmond, Albert Heijn

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.

De tegenvallende cijfers van Ahold Delhaize zijn toe te schrijven aan een staking bij Amerikaans dochterbedrijf Stop & Shop. Vlak voor Pasen staakte het personeel daar 11 dagen. Ahold Delhaize schat dat het 224 miljoen dollar omzet is misgelopen tijdens de staking en in de herstelperiode na de staking nog eens 121 miljoen dollar vanwege derving. Desalniettemin werd er wereldwijd 16,3 miljard euro omgezet.

Nederland

Het Nederlandse aandeel van Ahold Delhaize zorgde voor een kleine 3,7 miljard euro aan omzet. Dit is een stijging van 4,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De cijfers voor online-verkoop stegen met 34,4 procent in vergelijking met vorig jaar; dit komt vooral door een sterke groei van ah.nl en bol.com. Dochterbedrijf Bol.com zorgde namelijk dit jaar voor ruim 37 procent meer omzet dan vorig jaar. Hierbij was de omzet van derden de belangrijkste groeimotor, aldus Ahold Delhaize.

Op dit moment investeert Ahold Delhaize nog meer in online-verkoop en in het nieuwe versconcept van Albert Heijn. Aan het einde van 2019 wil de retailer 120 ‘nieuwe winkels’ hebben geopend. De teller staat nu op 50.

Lees ook
Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding met linzenfusilli

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding met linzenfusilli

Albert Heijn sleept voor het derde jaar op rij de Jaarprijs Goede Voeding in de wacht. Dit keer met de biologische Fusilli alle lenticchie. De jury bewonderde de productontwikkelaars die er in geslaagd zijn van de relatief 'droge' linzen een eiwit- en vezelrijke pasta te maken die er aan bij kan dragen dat Nederlanders meer peulvruchten binnenkrijgen....

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn neemt het 'Netflix van gezond eten en leven' FoodFirst Network over. Op het lifestyleplatform krijgen betalende abonnees tips en advies over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. Bekende gezichten van het platform zijn Rudolph van Veen en Irene Moors. De Hoogleraren Jaap Seidell en Hanno Pijl ondersteunen het initiatief.

Transparante eierketen bij Albert Heijn

Transparante eierketen bij Albert Heijn

Vanaf vandaag is de herkomst van de eieren van Albert Heijn te traceren. Door de code van het ei in te vullen op de website kun je onder andere achterhalen waar en wanneer het ei is gelegd. Op alle eieren met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk staan twee codes die klanten kunnen invoeren op de website www.check-je-ei.nl. Hier kun je, naast de datum...