Veel leveranciers uit mkb worden geconfronteerd met langere betaaltermijnen

geld

De aantrekkende economie lijkt in het bedrijfsleven vooralsnog niet te leiden tot een verbetering van het betaalgedrag aan leveranciers uit het mkb. Bij een onderzoek in opdracht van Betaalme.nu blijkt dat 44 procent van de ondervraagde mkb’ers te maken hebben gehad met verlengde betaaltermijnen. Aan 45 procent van hen is het afgelopen jaar gevraagd om een langere betalingstermijn te accepteren dan wenselijk. Tegelijkertijd krijgt een derde van de ondervraagde leveranciers later betaald dan de afgesproken termijn. Ook zegt 48 procent dat hen om korting is gevraagd.

Machtsverhoudingen

Wanneer leveranciers een groot bedrijf als afnemer hebben, is er doorgaans sprake van een onbalans in de machtsverhoudingen. Kleinere leveranciers houden hun grote afnemers graag te vriend, maar intussen zijn ze vaak wel veel kwetsbaarder. Wanneer de facturen van zzp’ers en mkb’ers te laat betaald worden, heeft dat vooral negatieve gevolgen voor hun liquiditeit en mogelijkheden voor groei. Ruim 20 procent van de ondervraagde ondernemers zegt dat hun bedrijf erdoor kan omvallen.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat leveranciers mogelijkheden laten liggen om sneller betaald te worden. Zo stuurt de helft van de leveranciers pas een werkweek of langer na levering van hun goederen of diensten een factuur. Hierdoor komt hun betaling ook later binnen. Bovendien blijkt dat er nog weinig informatie wordt uitgewisseld over de status van een factuur. Slechts 18 procent van de leveranciers ontvangt een apart bericht dat de factuur is goedgekeurd. Van de ondernemers heeft 55 procent aangegeven dat ze graag bericht krijgen wanneer hun factuur is goedgekeurd.

Later betaald dan betaaltermijn

Een derde van de ondervraagde ondernemers krijgt de facturen later betaald dan de afgesproken betaaltermijn. Als vaakst voorkomende redenen hiervoor geven ze aan dat het gefactureerde bedrag niet klopt, of dat de factuurgegevens niet goed zijn ingevuld. Van de ondervraagde ondernemers neemt 83 procent pas contact op met hun afnemers als de betalingstermijn al is verstreken. Onenigheid met de afnemer over de factuur veroorzaakt ook vertraging van de betaling. Van de mkb’ers zegt 33 procent wel eens te maken te hebben met disputen. De afhandeling daarvan duurt in de meeste gevallen tussen de 10 en 30 dagen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
"Het MKB kan sterk profiteren van nieuwe digitale technologie"

"Het MKB kan sterk profiteren van nieuwe digitale technologie"

Internet of Things, big data, kunstmatige intelligentie, blockchain: foodmultinationals investeren al miljoenen in digitale technologie. Maar voor midden- en kleinbedrijven is het moeilijk aan die vooruitgang deel te nemen. Hoe kunnen deze bedrijven toch profiteren van nieuwe digitale technologie? Er wordt enorm veel geïnnoveerd in de voedselsector,...

Samenwerking tussen retailers en toeleveranciers kan beter

Samenwerking tussen retailers en toeleveranciers kan beter

Supermarkten en andere foodretailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit en Slimstock. Retailers waarderen de samenwerking gemiddeld met een 6+. Volgens retailers zijn leveringen regelmatig te laat of onvolledig. Vooral bij bijzondere omstandigheden, zoals promoties,...

Investeringen van kleine bedrijven in veiligheid blijven achter

Investeringen van kleine bedrijven in veiligheid blijven achter

Bescherming van het welzijn van werknemers (82 procent) en wet- en regelgeving (79 procent) zijn de belangrijkste drijvende krachten voor G&VW-management. De lijst gaat verder met intern beleid, bedrijfscontinuïteit en merkreputatie, maar deze scoren beduidend lager. Dat blijkt uit onderzoek van DNV GL onder 1.700 brancheprofessionals. De belangrijkste...