Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

plant onderzoek

Beeld: CHUTTERSNAP via Unsplash

De groentezadendivisie van BASF gaat in 2021 samenwerken met de Universiteit Maastricht (UM) in het Brightlands Future of Farming Institute (BFFI). De partijen willen groenten kunnen leveren met optimale eigenschappen voor de consument, zoals smaak en gezondheid.

BASF en UM gaan daarom duurzame productiesystemen in interactie met plantengenetica bestuderen. De focus ligt daarbij op plant functional genomics, plant envirogenetics en circulaire tuinbouwsystemen.

"We hebben een diep inzicht nodig over hoe de genetische samenstelling van groenten zich verhoudt tot het milieu en hoe we dit kunnen beïnvloeden", zegt Andreas Sewing, Vice-President Research & Development van BASF's groentezadenbedrijf in het persbericht van de UM. "Zoals met veel technische en wetenschappelijke vragen kan dit alleen in een multidisciplinaire onderzoeksomgeving." Thomas Cleij, decaan van de Faculty of Science and Engineering: "Door de combinatie van plantkunde en technologie zal het instituut de innovatiekracht van de regio verder vergroten en bijdragen aan de technologische innovaties die nodig zijn."

De partijen dragen op deze manier bij aan het vinden van antwoorden op grote maatschappelijke vraagstukken in de agrofoodsector. Er moeten bijvoorbeeld innovatieve oplossingen komen om de wereldbevolking ook in 2050 op een gezonde, veilige en duurzame manier te voeden, aldus het persbericht.

Het groentezadenbedrijf van BASF werd op 1 januari 2020 aandeelhouder van de Brightlands Campus Greenport Venlo, waar het aankomende onderzoek ook plaats zal vinden. Op de campus vind je zo'n 70 start-ups, scale-ups en gevestigde bedrijven die allemaal te maken hebben met gezond en veilig voedsel, toekomstige landbouw en de bio-circularie economie.

Lees ook
Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

De resultaten van wetenschappelijke studies over voeding zijn vaker positief als de industrie bij het onderzoek betrokken was. Dat rapporteren wetenschappers in Plos One. Zij analyseerden zo'n 1500 artikelen die in 2018 werden gepubliceerd in de tien meest geciteerde wetenschappelijke voedingstijdschriften.

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Rapport toekomst melkveehouderij: vier scenario’s voor 2030

Rapport toekomst melkveehouderij: vier scenario’s voor 2030

Hoe ziet de toekomst van de Nederlandse melkveehouderij eruit? Met die vraag stapte FrieslandCampina naar Wageningen University & Research. Het resultaat is een rapport van 88 pagina’s, waarin Wageningen Economic Research de mogelijkheden op basis van economische modellering onderzoekt. De Wageningse onderzoekers verkenden de mogelijke ontwikkelrichtingen...