Lipton maakt plastic theezakjes minder milieubelastend

thee

Beeld: K8 via Unsplash

Lipton maakt in Europa de overstap van plastic theezakjes naar een composteerbaar, plantaardig alternatief. Eind 2021 wordt ook het plastic rondom de kartonnen verpakkingen vervangen.

De plastic theezakjes van Lipton waren goed voor een miljoen kilo plastic afval per jaar in Europa. Met de overstap voldoet Lipton aan het Green Deal traject, zoals is afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aldus het persbericht.

Helemaal plastic vrij worden de thee-producten van Lipton overigens niet. Het materiaal van de nieuwe theezakjes bestaat uit een combinatie van papier en PLA, een biologisch afbreekbaar plastic. Een dunne bio-kunststof coating aan de binnenkant van de verpakkingsdoos moet bovendien de versheid van de thee garanderen nu het plastic folie aan de buitenkant verdwijnt, maar dit materiaal is waarschijnlijk niet recyclebaar. Om de theezakjes goed af te voeren, moeten consumenten ze voortaan in de groene bak gooien, benadrukt Lipton.

Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Oerlemans Packaging valt dubbel in de verpakkingsprijzen

Oerlemans Packaging valt dubbel in de verpakkingsprijzen

Oerlemans Plastics uit het Noord-Brabantse Giessen wint de Best of Show, de hoofdprijs van de EFTA Benelux awards 2021, voor hun flexografische topdrukwerk voor voedselverpakkingen. Flexpak, net als Oerlemans Plastics een dochterbedrijf van de Oerlemans Packaging Group, won zilver in de categorie Gelamineerde folie.

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Alea Publishers lanceert de jaarlijkse Verpakkingsspecial als digitaal magazine. Deze maand wordt de papieren editie meegestuurd met alle food titels.