AH en CBL verbolgen over Eko-telling

8 november 2006

LEIDSCHENDAM - Albert Heijn en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zijn verbolgen over de Eko-telling van Milieudefensie en Solidaridad. Uit de telling bleek dat supermarkten minder biologisch hebben verkocht. Volgens het CBL verkopen supermarkten juist meer.

Volgens het CBL stijgt vooral de verkoop van verse biologische producten zoals zuivel, brood en groenten. ‘Klanten willen alleen geen houdbare biologische producten’, aldus de koepelorganisatie van supermarkten.

Albert Heijn – marktleider met een aandeel van 60 procent in bio-producten - is evenmin te spreken over het onderzoek. ‘Bij de bepaling van het assortiment neemt de supermarkt de wensen van de klant als uitgangspunt en streeft ernaar de totale biologische omzet te verhogen’, aldus een woordvoerster. ‘Voor AH is dan ook niet het aantal producten van belang maar de totale verkopen. Deze zijn ten opzichte van 2005 gestegen.’

Albert Heijn stelt dat biologisch een speerpunt is en blijft. ‘Niet voor niets organiseert Albert Heijn als enige supermarkt in Nederland jaarlijks biologische weken in de winkels waarbij klanten korting krijgen op het biologische assortiment. Albert Heijn wil hiermee klanten die nog geen biologisch kopen over de streep trekken.’

Lees ook:
Consument eet steeds meer biovoedsel (9 oktober 2006)

Prijzenoorlog nekt biologisch (25 augustus 2006)

Bron: ANP

Altijd op de hoogte blijven?