Meatable ontwikkelt hybride kweekvleesproducten in Singapore

Oprichter Meatable_foto Meatable

Foto: Meatable

In Singapore is kweekvleesproducent Meatable een samenwerking aangegaan met Love Handle, een producent van vleesvervangers. Gezamenlijk willen de bedrijven het ‘Future of Meat’-innovatiecentrum opzetten voor de ontwikkeling van hybride (kweek)vleesproducten.

Meatable kondigde in oktober de uitbreiding naar Singapore aan. In samenwerking met ESCO Aster gaat Meatable gekweekte varkensvleesproducten als dumplings en worsten op deze markt brengen. De nieuwe samenwerking met Love Handle maakt deel uit van deze plannen. De Nederlandse start-up wil de komende jaren meer dan 60 miljoen euro investeren in de Singaporese uitbreiding.

Future of Meat

In het ‘Future of Meat’-innovatiecentrum combineren Meatable en Love Handle hun kennis voor de ontwikkeling van hybride producten. Het wordt een combinatie van het kweekvlees van Meatable en de plantaardige producten van Love Handle. Sinds 2020 produceert Love Handle plantaardige producten voor de Aziatische markt. In het assortiment zitten onder andere pastrami gemaakt van jackfruit en plantaardige kipproducten en worst.

Beide partijen investeren 6 miljoen in het nieuwe centrum. Ook andere plantaardige startups zijn welkom om hier te werken aan hun innovaties. De samenwerking kwam tot stand dankzij de Singapore Economic Development Board (EDB), een overheidsorganisatie die de positie van Singapore als toonaangevend innovatiecentrum ondersteunt.

Hybride producten

De basis voor de hybride producten vormt het kweekvlees van Meatable. Hieraan wordt plantaardige proteïne van Love Handle toegevoegd om de eigenschappen van het vlees te versterken. Uiteindelijk wil Meatable hybride producten met dezelfde eigenschappen als ‘normaal’ vlees. De partijen willen producten als dumplings, pulled pork, buikspek, gehaktballen, vleeswaren en pasteitjes op de markt brengen. In 2024 moeten deze verkrijgbaar zijn in Singaporese restaurants en in 2025 in de supermarkt.

Bron: Meatable

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....

Middelpunt in  plaats van moetje

Middelpunt in plaats van moetje

Plantaardig de norm: de missie van Danielle Mol. Wat begon met een oproep op LinkedIn, groeide uit tot The GreenUp Company. De groeistrateeg helpt bedrijven naar een markt-leiderspositie. “Leveranciers moeten worden uitgedaagd.”

‘The Plant-Based Chicken’ op de Dam

‘The Plant-Based Chicken’ op de Dam

1 november is het World Vegan Day: een dag om de voordelen van een plantaardige levensstijl onder de aandacht te brengen. Om Nederland te inspireren plaatste het plant-based voedingsmerk LikeMeat daarom een eyecatcher op de Dam: een kleurrijk kunstwerk, genaamd ‘The Plant-Based Chicken’.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren