Melkunie-melk langer vers door Versfilter

grote belangstelling

Melkunie heeft een nieuwe filtertechniek ontwikkeld om melk langer vers te houden. Ook na het openen van het pak blijft de melk nog 7 dagen goed. Daarmee wil het bedrijf voorkomen dat veel melk wordt weggegooid.

De belangstelling voor de start van de productie met de nieuwe filtertechniek op 22 januari was groot. Veel media en relaties waren naar de fabriek in Nijkerk gekomen. Arla Foods Nederland had ook staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken weten te strikken. Zij roemde Melkunie vanwege de innovatie en nam de productielijn met daarin het Versfilter in gebruik.

Versfilter

De ontwikkeling van het Versfilter en de vernieuwing van het proces kostte Arla Foods Nederland twee jaar. Het filteren is één extra stap in de productie. Voor de boeren verandert er niets en ook de verwerking van de melk gebeurt op dezelfde manier. Nieuw is dat de melk vóór het verpakken gefilterd wordt waardoor het aantal bacteriën verder gereduceerd wordt.

Door de melk te filteren, wil Melkunie voorkomen dat consumenten een enkele dagen daarvoor geopend pak weggooien omdat ze de melk niet meer fris vinden ruiken en smaken, ook al is de voedselveiligheid niet in het geding. Eerst bleef een geopend pak melk 3 dagen vers, met behulp van het Versfilter is dat 7 dagen.

Naast het filter is de hygiëne nog eens extra onder de loep genomen. Alles bij elkaar zorgt dat voor een tht-datum van 15 in plaats van 9 dagen. Dat voorkomt niet alleen verspilling bij consumenten thuis, maar zorgt er ook voor dat de derving bij supermarkten, bijvoorbeeld kleinere verkooppunten met een langere doorlooptijd, afneemt.

Lees ook:

Plus zet tips tegen voedselverspilling op melkpak (30 juni 2014)

Lees ook
Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

De wereldwijde verspilling van voedsel door consumenten is mogelijk twee keer zo groot als tot nu toe werd aangenomen. Dat berekenen onderzoekers van Wageningen Economic Research. Breed gebruikte schattingen houden geen rekening met de effecten van rijkdom op het gedrag van de consument en rijke consumenten verspillen meer voedsel. Organisaties als...

Amerikaans huishouden gooit een derde van het voedsel weg

Amerikaans huishouden gooit een derde van het voedsel weg

Een Amerikaans huishouden gooit gemiddeld een derde van het voedsel ongegeten in de vuilnisbak. Economen schatten de waarde van dit verspilde voedsel op $240 miljard per jaar. Dat kost de bijna 128,6 miljoen Amerikaanse huishoudens ongeveer $1.866 per jaar. Hoe hoger het inkomen, hoe meer voedsel een huishouden verspild. Dat geldt ook voor huishoudens...