Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Keurmerken op het gebied van dierenwelzijn blijken het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.

Max Havelaar meest bekend
Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.

Keurmerken op vers belangrijkste
Consumenten kopen vooral verse producten met een keurmerk. Zij kopen vooral vlees en vis met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Bron: Smart Food Monitor

Lees ook
Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

Eind november bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat twee derde van de kip in de supermarkt geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. Volgens Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, voldoet deze kip minimaal aan de extra eisen van de Kip van Morgen. En ook uit onderzoek van ACM blijkt dat supermarktkippen een beter leven hebben...

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

Inproba verduurzaamt

Inproba verduurzaamt

Inproba zet twee stappen richting duurzaamheid. Ten eerste zijn vanaf heden alle sambals en chilisauzen van het oriental foods-merk voorzien van het Rainforest Alliance Certified keurmerk. Daarnaast worden beide vanaf nu verpakt in 100% gerecyclede PET flessen.