Minder voedselverspilling door weglaten houdbaarheidsdata

THT

Het vervangen of weglaten van de THT-datum leidt mogelijk tot minder voedselverspilling. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Food & Biobased Research. Als er geen THT-datum op de verpakking staat van lang houdbare producten, zoals rijst, pasta, koffie en soep uit blik, daalt de verspilling met 12 procent. Als daarnaast de term ‘lang houdbaar’ op het etiket staat, dan gooit 31 procent van de consumenten het minder snel in de vuilnisbak.

Het onderzoek

Aan het Wageningse onderzoek namen 86 mensen deel. Zij gooiden gemiddeld 39 procent van de producten weg als de THT verstreken was. De onderzoekers keken ook naar het gebruik van andere alternatieven voor THT. Dit had minder (Kwaliteit gegarandeerd tot [X]), geen (Na datum [X] kijken, ruiken en proeven) of zelfs averechts effect (Best te gebruiken voor [X], Geproduceerd op [X]). Uit het onderzoek bleek ook dat consumenten ‘vochtige’ producten, zoals pakken sap, groenten in glas, soep en blikjes vis, zonder datum het meest weggooien. Honing, rijst, suiker, thee, pasta en zout belandden het minst vaak in de afvalbak. In de beleving van consumenten bederven ‘vochtige’ producten sneller dan droge waar.

Europese regelgeving

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken gaf opdracht voor het onderzoek. Hij pleit al langer voor het weglaten van houdbaarheidsdata op lang houdbare producten om voedselverspilling tegen te gaan. Europese regelgeving verplicht producenten om data op het etiket te vermelden om de voedselveiligheid te waarborgen. Alleen op producten die op een speciale lijst staan, hoeft geen houdbaarheidsdatum te staan. Van Dam pleit voor een forse uitbreiding van deze lijst met bijvoorbeeld macaroni, spaghetti, couscous, griesmeel en rijst. Dat kan zonder dat de voedselveiligheid in het geding komt. Met het onderzoek wil hij bij de Commissie aantonen dat er minder wordt verspild als de THT-datum op lang houdbare producten wordt weggelaten of vervangen door een nieuwe aanduiding.

Green Deal ‘Over de datum’

Het onderzoek is een eerste actie vanuit de Green Deal ‘Over de datum’, die tijdens de Nationale Voedseltop eind januari is ondertekend. Het bedrijfsleven, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en kennisinstelling Wageningen Universiteit willen samen met de overheid voedselverspilling in relatie tot houdbaarheidsdata aanpakken. Daarbij richt de Green deal zich op goede voorlichting en een beter begrip en gebruik van houdbaarheidsdata.

Voedselverspilling

Consumenten gooien gemiddeld zo’n 47 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Voedselverspilling blijkt hardnekkig en moeilijk aan te pakken volgens de onderzoekers. Consumenten gooien ‘ouder’ voedsel weg uit angst ziek te worden of omdat ze denken dat de kwaliteit niet meer goed genoeg is. Er bestaat nog steeds veel onduidelijkheid over het verschil tussen de THT- en de TGT-datum. THT staat voor ten minste houdbaar tot. Dit is een kwaliteitsgarantie voor houdbare producten. TGT staat voor 'te gebruiken tot. Dit is een advies voor veilig gebruik van versproducten. Vanwege de onduidelijkheid nemen consumenten liever het zekere voor het onzekere.

Lees ook:

Lees ook
Spelregels tegen voedselverspilling

Spelregels tegen voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling roept politiek, overheid en bedrijfsleven op om de spelregels rondom voedselverspilling te veranderen. Samen met WUR stelde de stichting 10 spelregels op.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.