Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs
Na de introductie in Engeland, Australië en meerdere delen van Europa, zijn de burgers en saucijzen van vleesvervangerproducent Moving Mountains nu ook te koop in Nederland.
Het aantal consumenten dat bewust haar vleesconsumptie wil minderen, de zogeheten ‘flexitariërs’, ligt in Nederland momenteel tussen de 50 en 60%. Deze groep consumenten speelt een belangrijke rol in de groei van alternatieven voor vlees. “We zijn heel verheugd dat onze producten nu voor iedereen verkrijgbaar zijn”, zegt Oprichter Simeon van der Molen van Moving Mountains. De producten van Moving Mountains zijn te krijgen in meer dan 4000 horecabedrijven in Europa.
De ontwikkeling
Aan de ontwikkeling is meer dan drie jaar research voorafgegaan met ruim 500 testrecepten, in samenwerking met wetenschappers, chefs en telers. De Moving Mountains Burger weegt 113,5 gram per stuk en bevat geen cholesterol. Wel bevat de burger 20g plantaardige proteïne en hij is vrij van antibiotica en hormonen. Door het rode bietensap lijkt de burger net echt. De worstjes wegen 57 gram per stuk en zijn verpakt per vier.
Moving Mountains
De doelstelling van Moving Mountains is om producten te produceren die qua uiterlijk, smaak, geur en bite vergelijkbaar zijn met dierlijk vlees. Het Britse bedrijf maakt graag gebruik van de samenwerking met het Europese vleesbedrijf Jan Zandbergen, nu de verhouding van het Verenigd Koninkrijk met de rest van de wereld op het punt staat te veranderen.
Meer over
Lees ook
Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta
Onderzoekers van Wageningen University & Research kunnen met een 3D-geprinte pasta de structuur van reuzel nabootsen. De pasta bestaat uit plantaardige olie en erwtenproteïne. Als volgende stap willen de onderzoekers de smaak perfectioneren, om deze geschikt te maken als basis voor vleesvervangers.
Bouwkunde-faculteit TUD gaat vegetarisch
Als eerste faculteit aan de TU Delft stapt Bouwkunde over op een volledig vegetarisch assortiment in de kantine: vanaf 3 mei is hier geen vlees meer te verkrijgen.
Week Zonder Vlees vliegend van start
Op maandag 8 maart 2021 ging de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees van start. Bedrijven reageren massaal op de campagne, met nieuws over nieuwe producten, initiatieven en meer. We zetten er een aantal op een rijtje.