Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

HaagenDazsLoop_Lead

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als NestléUnilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is.

Loop is een initiatief van TerraCycle dat in samenwerking met UPS producten aan huis gaat leveren. Anders dan bij traditionele e-commerce organisaties worden de lege product-verpakkingen gratis opgehaald in de meegeleverde ‘tote bag’. Ook is het mogelijk om een abonnementsdienst af te sluiten waarbij de verpakkingen automatisch worden gevuld en teruggestuurd wanneer je deze laat ophalen. Het concept doet sterk denken aan de 20e-eeuwse melkboer, die flessen melk aan huis bracht en lege flessen weer ophaalde.

Alle producten die verkocht worden via Loop zitten in duurzame, recyclebare of hervulbare verpakkingen. De verpakkingen moeten zo’n honderd keer opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook defecte verpakkingen worden geaccepteerd, want deze worden dan door TerraCycle gerecycled.

Grote belangstelling

Er is opvallend veel belangstelling voor het initiatief van TerraCycle. Onder andere Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, Coca-Cola, Mondelez, Danone, Beiersdorf en Jacobs Douwe Egberts hebben zich aangemeld. De deelnemende merken hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die duurzaam, recyclebaar of hervulbaar zijn, zodat ze in de structuur van Loop passen. Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) heeft bijvoorbeeld een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen die er voor zorgt dat het ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer. Behalve dat het materiaal van de nieuwe verpakking anders is, is dus ook extra functionaliteit toegevoegd. Ook producten van Milka (Mondelez) worden voor Loop in RVS verpakt. Daarnaast is ook glas een geliefde grondstof. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Organic Mayonaise van Hellmann’s (Unilever).

Lees ook
Spelregels tegen voedselverspilling

Spelregels tegen voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling roept politiek, overheid en bedrijfsleven op om de spelregels rondom voedselverspilling te veranderen. Samen met WUR stelde de stichting 10 spelregels op.

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.