Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

HaagenDazsLoop_Lead

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als NestléUnilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is.

Loop is een initiatief van TerraCycle dat in samenwerking met UPS producten aan huis gaat leveren. Anders dan bij traditionele e-commerce organisaties worden de lege product-verpakkingen gratis opgehaald in de meegeleverde ‘tote bag’. Ook is het mogelijk om een abonnementsdienst af te sluiten waarbij de verpakkingen automatisch worden gevuld en teruggestuurd wanneer je deze laat ophalen. Het concept doet sterk denken aan de 20e-eeuwse melkboer, die flessen melk aan huis bracht en lege flessen weer ophaalde.

Alle producten die verkocht worden via Loop zitten in duurzame, recyclebare of hervulbare verpakkingen. De verpakkingen moeten zo’n honderd keer opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook defecte verpakkingen worden geaccepteerd, want deze worden dan door TerraCycle gerecycled.

Grote belangstelling

Er is opvallend veel belangstelling voor het initiatief van TerraCycle. Onder andere Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, Coca-Cola, Mondelez, Danone, Beiersdorf en Jacobs Douwe Egberts hebben zich aangemeld. De deelnemende merken hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die duurzaam, recyclebaar of hervulbaar zijn, zodat ze in de structuur van Loop passen. Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) heeft bijvoorbeeld een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen die er voor zorgt dat het ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer. Behalve dat het materiaal van de nieuwe verpakking anders is, is dus ook extra functionaliteit toegevoegd. Ook producten van Milka (Mondelez) worden voor Loop in RVS verpakt. Daarnaast is ook glas een geliefde grondstof. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Organic Mayonaise van Hellmann’s (Unilever).

Lees ook
Coca-Cola doet grootste overname uit zijn geschiedenis voor een kwart marktaandeel in sportdranken

Coca-Cola doet grootste overname uit zijn geschiedenis voor een kwart marktaandeel in sportdranken

Frisdrankenconcern Coca-Cola legt $5,6 miljard (€4,8 miljard) op tafel om het sportdrankenmerk BodyArmor in te lijven. Het is de duurste overname ooit voor Coca-Cola.

Miljoenen groente- en fruitkratten ondergaan duurzame metamorfose

Miljoenen groente- en fruitkratten ondergaan duurzame metamorfose

Logistiek dienstverlener Euro Pool System is gestart met gerecyclede klapkratten voor groente en fruit. De zet is onderdeel van een omvangrijk recyclingsprogramma in de Benelux waarbij miljoenen nieuwe klapkratten in gebruik worden genomen.

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.