Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

HaagenDazsLoop_Lead

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als NestléUnilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is.

Loop is een initiatief van TerraCycle dat in samenwerking met UPS producten aan huis gaat leveren. Anders dan bij traditionele e-commerce organisaties worden de lege product-verpakkingen gratis opgehaald in de meegeleverde ‘tote bag’. Ook is het mogelijk om een abonnementsdienst af te sluiten waarbij de verpakkingen automatisch worden gevuld en teruggestuurd wanneer je deze laat ophalen. Het concept doet sterk denken aan de 20e-eeuwse melkboer, die flessen melk aan huis bracht en lege flessen weer ophaalde.

Alle producten die verkocht worden via Loop zitten in duurzame, recyclebare of hervulbare verpakkingen. De verpakkingen moeten zo’n honderd keer opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook defecte verpakkingen worden geaccepteerd, want deze worden dan door TerraCycle gerecycled.

Grote belangstelling

Er is opvallend veel belangstelling voor het initiatief van TerraCycle. Onder andere Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, Coca-Cola, Mondelez, Danone, Beiersdorf en Jacobs Douwe Egberts hebben zich aangemeld. De deelnemende merken hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die duurzaam, recyclebaar of hervulbaar zijn, zodat ze in de structuur van Loop passen. Häagen-Dazs (onderdeel van Nestlé) heeft bijvoorbeeld een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen die er voor zorgt dat het ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer. Behalve dat het materiaal van de nieuwe verpakking anders is, is dus ook extra functionaliteit toegevoegd. Ook producten van Milka (Mondelez) worden voor Loop in RVS verpakt. Daarnaast is ook glas een geliefde grondstof. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Organic Mayonaise van Hellmann’s (Unilever).

Lees ook
Hooi als basis voor plastic

Hooi als basis voor plastic

Gras. Een van de makkelijkste gewassen, dat meermaals per jaar te oogsten is. Maar wat moet je met al dat gras, of hooi? Er is meer dan genoeg hooi om de veestapel te voeden. De rest wordt verbrand als biomassa. De Hanzehogeschool onderzoekt een duurzamer toepassing voor hooi: als grondstof voor biobased plastic.

Huishoudelijk verpakkingsafval als grondstof

Huishoudelijk verpakkingsafval als grondstof

Met het programma Kunststof Verpakkingsafval als Grondstof (KVG) zochten het KIDV, Rijkswaterstaat en MVO Nederland naar nieuwe toepassingen voor kunststofrecyclaat. Het programma laat zien dat er nog veel kansen liggen voor het hergebruik van plastic verpakkingsafval. Maar uit de pilots blijkt ook: een circulaire keten is er nog lang niet.

Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen. Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.