Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Beeld: via FSIN

Nederlanders eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar ervaren tijdnood en hebben vaker geen zin om te koken. Gezond en lekker eten vinden ze desondanks wel belangrijk.

Jongere generaties

Het eet- en drinkgedrag van met name millennials en generatie Z “luidt het einde van de traditie van de oer-Hollandse maaltijdroutine in”, concludeert FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de Beleidsmonitor 2021-2025. De monitor is deels gebaseerd op een onderzoek onder 6000 mensen, waaruit blijkt dat 50% van de deelnemers minstens één keer per week geen zin heeft om te koken. Twee jaar terug was dit nog 35%. FSIN verwacht dat het percentage ook na de coronapandemie blijft stijgen.

34% van de millennials (25 - 40 jaar) eet regelmatig buiten de deur en haalt of bestelt eten. Eerder onderzoek van FSIN gaf aan dat 1 op de 5 generatie Z’ers (18 - 24 jaar) bovendien zeker één keer per week buiten de deur ontbijt. Het instituut verwacht dat deze routine wordt hervat wanneer dat weer kan. 

Genieten van eten wordt volgens FSIN steeds belangrijker. Directeur Inga Blokker in het persbericht: “Mensen willen graag gezond, lekker en duurzaam eten, maar ervaren gejaagdheid. Ze hebben steeds vaker last van een mentale overload. Daarom blijven ze zoeken naar oplossingen die het hen mentaal makkelijker maken om regelmatig een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Zelf koken wordt dan als extra werk ervaren.”

Blokker zegt dat voor jongere generaties eten meer is dan functionele brandstof. “Eten moet niet alleen de maag vullen, maar ook op emotioneel vlak iets doen, zoals afleiden van stress, of een goed gevoel geven. Het feit dat jongeren niet veel te besteden hebben, heeft hen er niet toe gebracht om hun levensstijl gericht op gemak, genieten en niet-plannen op te geven of aan te passen. We constateren dat nu opnieuw. De ‘state of mind’ wint van de ‘state of wallet’.”

Of deze uitspraken worden onderbouwd in het onderzoek of andere literatuur, wordt niet vermeld.

Oudere generaties

Ook oudere generaties ervaren vaker dat ze geen tijd hebben om te koken. 14% heeft minstens een keer per week geen tijd, ten opzichte van 8% twee jaar geleden. Toch ziet de babyboomergeneratie (56 - 75 jaar) minder nut in uit eten gaan of eten bestellen. Wel groeit de behoefte aan ‘eenpersoonsgemaksoplossingen’, zoals kant-en-klaarmaaltijden en bezorgmaaltijden, mee met de toenemende vergrijzing, omdat er steeds meer eenpersoonshuishoudens bijkomen.

De ‘ontkoking’ van de Nederlandse samenleving leidt tot een steeds diverser aanbod in retail en foodservice, met ruimere en gezondere keuzes. De coronacrisis versnelt deze ontwikkeling. Blokker: “We verwachten dat zodra de horeca weer opengaat, een deel van de thuis-uit-eten-omzet terugvloeit naar écht buiten de deur eten. Een ander deel blijft definitief. Naast dat thuisbezorgen nu compleet is ingeburgerd en het bestelaanbod is uitgebreid, is thuis uit eten gaan voor heel veel mensen nog steeds een gezellige, veilige en goedkope optie.”   

Lees ook
Meer klanten bij de voedselbank in 2020

Meer klanten bij de voedselbank in 2020

In 2020 is het aantal huishoudens in Nederland dat voeselhulp krijgt van de voedselbank met 7,2% gestegen. De stijging wordt deels toegeschreven aan de coronacrisis.

Koppert Cress reorganiseert: locatie sluit en 19 banen weg

Koppert Cress reorganiseert: locatie sluit en 19 banen weg

Teeltbedrijf Koppert Cress ondergaat een invasieve reorganisatie. De productielocatie in Maasdijk is verkocht aan Frestia en 19 werknemers verliezen hun baan.

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.