Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

koffie-nespresso-pixabay

Een van de beste koffies ter wereld was bijna van het toneel verdwenen. Omdat Nespresso - onderdeel van de Zwitserse multinational Nestlé - bereid is flink wat extra te betalen, kunnen kleine boeren de ooit bloeiende koffiesector in Zimbabwe van de ondergang redden.

Eind jaren 80 produceerde Zimbabwe ongeveer 15.000 ton koffie per jaar. Door onder meer de onteigening van blanke koffieboeren en het geweld onder de regering van Robert Mugabe kwam die productie vrijwel geheel tot stilstand. Met 430 ton in 2018 (10% meer dan het jaar ervoor) en een verwachte 500 ton voor dit jaar, is koffie in Zimbabwe aan een voorzichtige comeback bezig, aldus het Financieele Dagblad.

Daar speelt Nespresso samen met de wereldwijde non-profit-organisatie TechnoServe een rol in. Via het reviving origins-programma helpen ze boeren om de regio opnieuw op de kaart van koffieproducenten te zetten. De koffieteelt moet boeren helpen een bestaan op te bouwen, de lokale economie herstellen en de dringend gewenste ontwikkeling van plattelandsgemeenschappen op gang helpen, schrijft Duurzaam Ondernemen. Nespresso koopt de Zimbabwaanse koffie in voor een prijs die 30 tot 40% boven de internationale marktprijs ligt en betaalt de boeren in dollars. Er is nog wel iets dat roet in het eten gooit. De regering van Zimbabwe verbiedt sinds eind juni het gebruik van buitenlandse valuta. Of dat verbod lang stand houdt, is de vraag. De nationale bank van Zimbabwe is vermoedelijk niet in staat om een eigen munt te onderhouden.

De nieuwe Zimbabwaanse koffie lijkt een rooskleurige toekomst tegemoet te kunnen zien. De in mei door Nespresso geïntroduceerde limited edition "Tamuka muZimbabwe”-koffie was binnen drie werken uitverkocht.

Bron: Foodlog, 22/07/2019

Lees ook
Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli. De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan.

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist.

Fusie UTZ en Rainforest Alliance

Fusie UTZ en Rainforest Alliance

De kikker in het logo blijft, maar door de fusie van het Nederlandse UTZ en de Amerikaanse Rainforest Alliance verandert er ook een hoop: gedeelde verantwoordelijkheid en strengere eisen voor mensenrechten en klimaatslimme landbouw, bijvoorbeeld. Beter gebruik van data moet bovendien de transparantie in de keten vergroten.  Anders dan de naam...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren