Nestlé en Corbion starten samenwerking voor eiwit uit algen

algen-nestle-corbion-eiwit

Nestlé gaat samenwerken met Corbion voor de ontwikkeling van ingrediënten uit microalgen. De bedrijven willen die ingrediënten gebruiken in de productie van duurzame, plantaardige voedingsmiddelen.

De voedingsmiddelenindustrie is naarstig op zoek naar nieuwe plantaardige eiwitbronnen, en de microalgen zullen Nestlé dan ook met name aanspreken al eiwitbron. Maar de eencellige organismen kunnen ook een bron zijn van andere voedingsstoffen als lipiden. Het grote voordeel is dat bij het productieproces van deze grondstoffen weinig water, land en uitstoot gemoeid is, in tegenstelling tot de teelt van soja en erwten. Nestlé heeft een breed portfolio van plantaardige vlees- en zuivelvervangers, en de ingrediënten uit microalgen wil het bedrijf naar eigen zeggen gebruiken om te innoveren in verschillende productcategorieën.

Met de samenwerking wordt Corbions kennis op het gebied van microalgen en fermentatie gecombineerd met Nestlé’s ervaring in de productie van plantaardige voedingsmiddelen. Doel is om de functionaliteit, smaak en voedzaamheid te verbeteren voor gebruik in verschillende producten.

Lees ook
40% voedingsgiganten investeert in eiwittransitie

40% voedingsgiganten investeert in eiwittransitie

FAIRR, een collectief van investeerders, nam 15 retailers en 10 voedselfabrikanten onder de loep. Tien van deze bedrijven hebben gespecialiseerde teams die plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel ontwikkelen en verkopen. FAIRR ziet Tesco en Unilever als voorlopers.

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...