Nestlé bekijkt palmolie-ontbossing vanuit de ruimte

Nestlé gaat satellieten inzetten om zijn palmolieleveranciers in de gaten te houden. De voedingsmiddelengigant wil zo zorgen dat er geen ontbossing plaatsvindt bij de aanleg van palmolieplantages.

Palmolie

De markt voor palmolie is enorm. Niet alleen is het een ingrediënt in veel voedingsmiddelen, een groot deel van de Europese import wordt ook omgezet in diesel. De productie per hectare ligt veel hoger dan bij andere plantaardige oliën en dus zou het een duurzame olie moeten zijn. Begin dit jaar kwam het goedje echter minder positief in het nieuws, toen bleek dat de palmolie-industrie in delen van bijvoorbeeld Indonesië gemoeid gaat met grootschalige ontbossing en uitbuiting.

Ogen in de lucht

Nestlé heeft 2010 de doelstelling uitgesproken om te zorgen dat in 2020 geen van hun producten ontbossing tot gevolg heeft. Het zal moeilijk worden voor het concern om die ambitieuze belofte waar te maken. Vorig jaar was nog maar 63% van Nestlé’s bevoorradingsketen ‘ontbossingsvrij’ was. Nestlé’s ‘ogen in de lucht’ moeten het concern helpen een beter beeld te krijgen van de bevoorradingsketen van hun palmolieproducten. Volgens het bedrijf zal ook hun productie van pulp, papier en soja op deze manier worden bespioneerd.

Lees ook
Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

De voedingsindustrie moet veranderen en met een duurzamer en gezonder aanbod komen. Daarvoor pleit keynote speaker Jaap Seidell tijdens zijn lezing op de tweede dag van Food Technology. “We hebben ons kapot geïnnoveerd aan producten voor kinderen, maar het zijn allemaal producten die ze eigenlijk niet zouden moeten eten.”

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Onderwijsinstituut Aeres is voor het Educatief Programma Floriade op zoek naar vraagstukken en projecten rondom duurzaamheid, waar leerlingen en studenten mee aan de slag kunnen gaan, met als doel om jonge mensen te interesseren in duurzaamheidsthema’s (waaronder voeding en gezondheid).

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...