Nestlé Nederland Chocolade: 100% duurzaam ingekochte cacao

Better Lives_Women

Nestlé Nederland koopt in samenwerking met UTZ voor al haar merken duurzaam gecertificeerde cacao in. Met deze belangrijke mijlpaal is de fundering voor de productie van duurzame chocolade gelegd.

Nestlé lanceerde het Nestlé Cocoa Plan in 2009 met als pilaren Beter leven, Betere landbouw en Betere cacao. Het is het resultaat van een co-creatie van alle partijen in de cacaoketen. 24 mei organiseerde Nestlé Nederland haar eerste Nestlé Cocoa Plan Forum om gezamenlijk de volgende stap richting het grotere potentieel van het plan én de hele cacaoketen te bepalen. Van Cargill tot Ahold en de consument, vele schakels uit de cacaoketen waren aanwezig bij dit Forum. Het Nestlé Cocoa Plan draagt bij aan de missie van Nestlé. Verbeteren van kwaliteit van leven en bijdragen aan een gezondere toekomst.

Nestlé Cocoa Plan

Het Nestlé Cocoa Plan richt zich op het verbeteren van de levens van boeren, vrouwen en kinderen. Het baanbrekende Child Labour Monitoring and Remediation System volgt alle kinderen van de boeren die aan Nestlé leveren. Nestlé is de eerste cacaoproducent die een onderzoeks- en preventiesysteem voor kinderarbeid implementeerde. Met onze partners en leveranciers onderzoekt het bedrijf hoeveel kinderarbeiders er zijn, waar ze werken, waarom ze werken en hoe ze het beste geholpen kunnen worden. Op dit moment zijn er meer dan 37.000 boeren onderdeel van het systeem.

Activiteiten om kinderarbeid tegen te gaan bestaan bijvoorbeeld uit het verschaffen van geboortecertificaten voor kinderen aan gezinnen en inkomsten genererende activiteiten voor vrouwen. Meer dan duizend vrouwen worden gesteund in het ontwikkelen van vaardigheden om in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. En het plan gaat verder. Nestlé inventariseert wat de specifieke behoeften zijn in een gemeenschap en levert dan de voorzieningen. Zo zijn er 42 scholen gebouwd in Ivoorkust, wordt de water- en sanitaire infrastructuur continu verbeterd en krijgen gemeenschappen onderwijs in hygiëne. Het bedrijf beloont boeren voor het leveren van een betere kwaliteit cacao door zowel in natura te helpen als middels een prijs premium.

Betere landbouw

Better-Farming_V2.-300x226 Nestlé begeleidt 40.000 boeren per jaar in het verhogen van hun oogst en verbeteren van de kwaliteit. Hierdoor kunnen zij hun levensonderhoud verbeteren. Een van de doelen is boeren helpen winstgevende boerenbedrijven te runnen. Daarvoor verspreidt Nestlé bijvoorbeeld 2,2 miljoen ziekteresistente cacaoplanten aan boeren die hiermee hun oude, uitgeputte bomen kunnen vervangen. Zo stijgt de omvang en de kwaliteit van de oogst. Nestlé verbetert de toegang tot betere materialen en gereedschap, zodat het werk efficiënter wordt. Bovendien is er een breed programma waarin boeren onderling actief kennis delen in hun gemeenschap.

Betere cacao: 100% UTZ gecertificeerd

Samen met de boeren, werkt Nestlé aan duurzame en kwalitatief betere cacao. “We hebben belangrijke pijlers om daadwerkelijk de daad bij het woord te voegen,” aldus Martine Olijslagers, Business Executive Officer Nestlé Confectionery Nederland. “Transparantie: Hoe werken we en vanuit welke waarden? Als ook traceerbaarheid: Waar komt onze cacao vandaan? Daarbij lange termijn relaties bouwen binnen onze waardeketen, ons respect voor de omgeving en onze activiteiten om ontbossing te voorkomen. Om een betere en duurzamere waardeketen te bereiken is het delen van kennis binnen de cacaoketen bijzonder belangrijk. Het Forum vandaag was een grote stap in het creëren van meer transparantie in Nederland.”

Lees ook:

     
Lees ook
Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

Verstegen aangesloten bij Circulaire Bio-economy Alliance

Verstegen aangesloten bij Circulaire Bio-economy Alliance

Verstegen Spices & Sauces B.V. is aangesloten bij de Circulaire Bio-economy Alliance (CBA). Deze alliantie van investeerders, bedrijven, lokale gemeenschappen, gouvernementele en niet- gouvernementele organisaties wil de circulaire bio-economie bevorderen en wereldwijd herstellen.

Online supermarkt Picnic stapt over op Beter Leven Kip

Online supermarkt Picnic stapt over op Beter Leven Kip

Na grote supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl en Aldi stapt ook online supermarkt Picnic over op kip met minimaal één ster beter leven. Vanaf 1 januari 2023 voldoet alle kip van Picnic aan de eisen van dit keurmerk.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren