Nestlé verkoopt Amerikaanse ijstak voor vriendenprijsje

nestle-gebouw

Foodmultinational Nestlé verkooptzijn ijsactiviteiten in de Verenigde Staten aan Froneri, een bestaande joint-venture van Nestlé en investeringspartij PAI Partners. Daarmee neemt Froneri merken als Häagen-Dazs over en wordt het op Unilever na de grootste ijsproducent ter wereld.

Nestlé ontvangt zo’n $4 miljard voor de Amerikaanse ijsactiviteiten, die jaarlijks goed zijn voor een omzet van zo’n $1,8 miljard. Die verkoopprijs is relatief laag. Strategisch is het voor Nestlé echter een goede deal. De Amerikaanse markt voor ijs is behoorlijk verzadigd en groeit met slechts 3% per jaar. Door die activiteiten aan Froneri over te dragen kan Nestlé zich beter concentreren op hun eigen strategische producten, zoals koffie, babyvoeding, huisdiervoeding en gezonde voeding. Aan Froneri de taak om meer marge uit de Amerikaanse ijsverkoop te halen, waar Nestlé met hun aandeel van 50% in het bedrijf vervolgens weer van profiteert.

Froneri werd in 2016 opgericht als joint-venture van Nestlé en PAI Partners, die hun Europese ijsactiviteiten combineerden. In Europa heeft Froneri de marge van voormalige Nestlé-merken al flink weten te vergroten.

Meer over
Lees ook
Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...