Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

impossible-burger-impfoods

Foto: Impossible Burger rolt van de band (Impossible Foods)

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

De Haagse rechtbank oordeelde ten nadele van Nestlé, die de naam van zijn burger nu moet aanpassen. De woorden ‘incredible en ‘impossible’ lijken volgens de rechtbank visueel en fonetisch sterk op elkaar. Omdat het om soortgelijke producten gaat, acht de rechtbank de kans groot dat het voor verwarring onder consumenten zorgt.

Dubieuze praktijken

De rechtbank lijkt mee te gaan in de bewering van Impossible Foods dat Nestlé hun handelsmerk heel bewust heeft geschonden. Impossible Foods registreerde de 'Impossible Burger' begin 2019 als handelsmerk in Europa. Nestlé benaderde de Amerikaanse start-up al eerder om te onderhandelen over een mogelijke licentie voor het gebruik van de ‘Impossible Burger’. Nadat die onderhandelingen werden afgebroken, kwam Nestlé met de eigen ‘Incredible Burger’, nog voordat Impossible Foods klaar was voor de introductie van zijn eigen burger in Europa. De vertegenwoordigers van Impossible Foods spraken de verdenking uit dat de naamgeving een bewuste strategie is van Nestlé om de introductie van de Impossible Burger te frustreren.

Nieuwe naam

In de VS werd Nestlé ook gedwongen om de naam van de vegetarische burger te veranderen. Daar werd het de ‘Awesome Burger’. Nestlé zegt de burger, die onderdeel is van de Garden Gourmet-lijn, in Europa voorlopig te rebranden als de ‘Sensational Burger’, maar gaat tegelijkertijd in hoger beroep.

Lees ook
Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.