Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

impossible-burger-impfoods

Foto: Impossible Burger rolt van de band (Impossible Foods)

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

De Haagse rechtbank oordeelde ten nadele van Nestlé, die de naam van zijn burger nu moet aanpassen. De woorden ‘incredible en ‘impossible’ lijken volgens de rechtbank visueel en fonetisch sterk op elkaar. Omdat het om soortgelijke producten gaat, acht de rechtbank de kans groot dat het voor verwarring onder consumenten zorgt.

Dubieuze praktijken

De rechtbank lijkt mee te gaan in de bewering van Impossible Foods dat Nestlé hun handelsmerk heel bewust heeft geschonden. Impossible Foods registreerde de 'Impossible Burger' begin 2019 als handelsmerk in Europa. Nestlé benaderde de Amerikaanse start-up al eerder om te onderhandelen over een mogelijke licentie voor het gebruik van de ‘Impossible Burger’. Nadat die onderhandelingen werden afgebroken, kwam Nestlé met de eigen ‘Incredible Burger’, nog voordat Impossible Foods klaar was voor de introductie van zijn eigen burger in Europa. De vertegenwoordigers van Impossible Foods spraken de verdenking uit dat de naamgeving een bewuste strategie is van Nestlé om de introductie van de Impossible Burger te frustreren.

Nieuwe naam

In de VS werd Nestlé ook gedwongen om de naam van de vegetarische burger te veranderen. Daar werd het de ‘Awesome Burger’. Nestlé zegt de burger, die onderdeel is van de Garden Gourmet-lijn, in Europa voorlopig te rebranden als de ‘Sensational Burger’, maar gaat tegelijkertijd in hoger beroep.

Lees ook
Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen Nederlanders deden mee aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees , die van 9 tot en met 15 maart plaats vond. Dat maakt de organisatie bekend. Supermarkten verkochten deze week 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.