Nog altijd fouten bij hygiënisch ontwerpen

evmi-hyg-ontwerp2

Tijdens quickscans bij voedingsmiddelenbedrijven in Nederland en België worden nog geregeld ontwerpfouten in machines ontdekt. Fouten die hebben geleid tot recalls. Dat meldt Wouter Burggraaf van Burggraaf & Partners in de HygiëneSpecial.

Veel nieuwe machines blijken qua hygiënisch ontwerp nog niet aan de basisvoorwaarden te voldoen, stelt hij. "Een telling op de laatste Anuga FoodTec leert dat zeker 30 procent niet voldoet aan de CE."

Op de Italiaanse vakbeurs Cibus bleek volgens hem meer dan 90 procent van de Italiaanse bedrijven nog niets begrepen te hebben van reiniging tot op microbieel niveau.

Concrete voorbeelden

Burggraaf & Partners laat in de HygiëneSpecial aan de hand van foto's diverse concrete voorbeelden zien van machines en -onderdelen, waar bij het ontwerp niet goed is nagedacht over reiniging.

Ook toont hij hoe het wél moet: een machine die geheel volgens de laatste stand der techniek is gebouwd en die dus goed te reinigen is.

cover-hygspec2015-220 De HygiëneSpecial wordt meegestuurd met diverse vakbladen van Eisma Businessmedia, waaronder EVMI.

Abonnees van EVMI krijgen de special samen met EVMI nummer 4 gratis in de bus.

> Nog geen abonnee?

         
Lees ook
Schone bakkerij vereist maatwerk

Schone bakkerij vereist maatwerk

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR), onderdeel van Wageningen University en Research evalueerde de hygiënesituatie in een industriële bakkerij. Onderzoeker Hermien van Bokhorst-van de Veen vond enkele verbeterpunten. Betere samenwerking tussen producent, machinebouwer en schoonmaakbedrijf kan volgens haar de productverspilling als...

Kwaliteit en voedselveiligheid voorop

Kwaliteit en voedselveiligheid voorop

In de voedingsmiddelenindustrie ligt contaminatie altijd op de loer. Om de voedselveiligheid te waarborgen zijn goede voorzorgsmaatregelen, hygiëne en controle nodig.

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt).