Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend

Wakker Dier

Wakker Dier maakte 13 augustus de nominaties bekend voor de verkiezing Liegebeest van het jaar 2018. Albert Heijn, Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle hebben de twijfelachtige eer om genomineerd te zijn. Wakker Dier haalde Albert Heijn een dag later van de nominatielijst.

Liegebeest van het jaar 2018

Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die in hun ogen consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Vorig jaar kende Wakker Dier de titel toe aan Albert Heijn voor de serranoham. Consumenten kunnen tot 2 september 2018 hun stem uitbrengen op de website van Wakker Dier.

Jumbo

Ook supermarktketen Jumbo is genomineerd vanwege de levende kreeften in de Foodmarktvestigingen. "De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode" stelt Wakker Dier.

Campina

Campina dankt de nominatie aan de zuivelpakken waarop staat dat de melkkoeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Volgens Wakker Dier gaan deze koeien meestal voor hun zesde verjaardag al naar de slacht vanwege gezondheidsproblemen.

Rabobank

De Rabobank is genomineerd vanwege hun verduurzamingscampagne met bijbehorende tv-spot. Wakker Dier: “Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid heeft de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen geïnvesteerd.”

ECOstyle

Wakker Dier nomineerde diervoedingsmerk ECOstyle vanwege de naam. Wakker Dier vindt dat deze naam suggereert dat het om biologische dierenvoeding gaat, terwijl het gemaakt wordt van industrievlees. De kruiden zijn volgens ECOstyle wel biologisch.

Albert Heijn

In eerste instantie was Albert Heijn genomineerd voor de premium eend. Volgens Wakker Dier 'blufte' de supermarkt over de goede leefomstandigheden van de eend. Wakker Dier claimt dat het eendenvlees afkomstig is van doorgefokte Franse plofeenden, die met dertien soortgenoten op een vierkante meter leven, niet buiten komen en geen zwemwater krijgen. 14 augustus bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat de supermarkt de verpakking aan gaat passen en daarom niet langer genomineerd is.

Lees ook
Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

€1,2 miljoen voor vitaminestart-up Yummygums

€1,2 miljoen voor vitaminestart-up Yummygums

Vitaminemerk Yummygums heeft €1,2 miljoen aan investeringen binnen gehaald via een groep business angels an Rabobank. De Nederlandse start-up gaat het groeigeld gebruiken voor marketing en uitbreiding in Europa.