Noren zetten ‘maar-niet-slecht-na’-datum op melk tegen voedselverspilling

Om te voorkomen dat consumenten nodeloos voedsel dat over-de-datum is meteen weggooien, zetten Noorse zuivelfabrikanten voortaan wat anders op hun verpakkingen, schrijft Heute. Direct achter 'ten minste houdbaar tot', voegen de Noorse zuivelaars op de melkpakken ook 'maar-niet-slecht-na' toe. Dat doen ze om consumenten eerst te laten proeven of de melk nog goed is voor ze die - zoals nu te vaak gebeurt - achteloos weggooien. In de toekomst willen de zuivelaars hun 'mnsn-datum' ook op room, yoghurt en sapjes zetten.

Wereldwijd blijkt de houdbaarheidsvermelding consumenten in verwarring te brengen. De Duitse overheid wil overstappen op een 'consumptievervaldatum', de Fransen maakten een app tegen voedselverspilling, in de VS zou de omschrijving 'best if used by' veel verspilling kunnen voorkomen. Nederlands onderzoek suggereert zelfs dat het weglaten een aanzienlijke besparing zou opleveren.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Eerste bananenpureefabriek ter wereld moet voedselverspilling tegengaan

Eerste bananenpureefabriek ter wereld moet voedselverspilling tegengaan

Een derde van het voedsel wereldwijd belandt in de prullenbak. Hieronder vallen ook een hele hoop bananen – niet verspild door de consument, maar door ouderwetse importregelgeving. In de EU worden jaarlijks gemiddeld 120.000 ton bananen om cosmetische redenen vernietigd door de douane. SUNT Food strijdt sinds 2019 tegen deze verspilling en maakt bananenbrood...

Meer vraag naar biologische melk

Meer vraag naar biologische melk

Volgens Wageningen University & Research groeide de biologische landbouw de afgelopen jaren. Jan Willem van den Berg, Sector specialist Agri bij ING Sector Banking, reageert op dit onderzoek. “Prijsbewuste consument kiest vaker voor biologische melk”.

Zesde editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel gaat 6 maart van start

Zesde editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel gaat 6 maart van start

Van 6 tot 12 maart vindt de zesde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats in Nederland. De jaarlijks terugkerende campagne daagt deelnemers uit om één week lang vlees en zuivel te laten staan voor een positieve impact op de planeet.