'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

supermarkt klant

Beeld: Phuong Tran via Unsplash

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko onderzoeken de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Deelnemers aan het onderzoek gebruikten een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp.  Een gebruiker scant daarbij een product in de supermarkt, bijvoorbeeld wit brood. Als het product volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum niet gezond is, krijgt de consument een suggestie voor een gezonder product, zoals volkoren brood. Als de app het alternatief toont gebeurde dat soms zonder en soms met extra 'nudge', in dit geval in de vorm van een afbeelding of tekst die de gezondheid van het alternatief extra benadrukt. De controleconditie was een product waarbij geen alternatief werd vertoond.

Nakko omschrijft de beïnvloedingsmethode als volgt: ‘nudging’ is een psychologische methode om met 'een klein duwtje in de rug' bepaald gedrag te bevorderen of juist tegen te gaan, zonder de mensen op wie deze maatregelen gericht zijn te beperken in hun keuze of met inhoudelijke argumenten te beïnvloeden. Ieder individu behoudt zijn of haar keuzevrijheid, maar door subtiele signalen wordt, veelal onbewust, het gewenste gedrag aantrekkelijker gemaakt.

Met het onderzoek hoopt Nakko meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop keuzes gebaseerd zijn. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie bij Tilburg University, vertelt in het persbericht dat iemand de intentie kan hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product koopt. De snelle beloning is op dat moment verleidelijker dan de grotere toekomstige beloning. "Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring”, zegt Van der Laan. “Deze samenwerking maakt het mogelijk te testen of de gezondheidscommunicatie en nudges waarvan we vanuit onderzoek in het lab verwachten dat ze effectief zijn, in het echt ook daadwerkelijk de gezonde keuze kunnen stimuleren.”

nudging

Thema's
Lees ook
Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Nederlanders zijn in hun ideeën over de veehouderij radicaler dan te verwachten valt, blijkt uit onderzoek van Kieskompas, in opdracht van ProVeg Nederland. Van de respondenten hoopt 28% zelfs op een toekomst waarin geen dieren meer voor voedsel worden gebruikt.

Onderzoek naar mogelijkheden Food Production Cluster in noordelijke Regio Foodvalley

Onderzoek naar mogelijkheden Food Production Cluster in noordelijke Regio Foodvalley

Regio Foodvalley doet met de gemeenten Nijkerk, Barneveld en Scherpenzeel onderzoek naar de mogelijkheden voor een Food Production Cluster van (agro)foodbedrijven en toeleveranciers in het noordelijk gedeelte van Regio Foodvalley.

WUR en FarmersDirect Coffee lanceren CO2-calculator die klimaatafdruk koffie berekent

WUR en FarmersDirect Coffee lanceren CO2-calculator die klimaatafdruk koffie berekent

Koffiebedrijf FarmersDirect Coffee ontwikkelt in samenwerking met Wageningen University & Research (WUR) de eerste CO2-calculator die de klimaatafdruk van de koffieketen specifieert. De calculator combineert de CO2-impact voor elk onderdeel van de keten en maakt zo inzichtelijk hoe duurzaam de koffie is geproduceerd.