NVWA: “Waarschuwing ging niet over de etikettering van De Vegetarische Slager”

Vegetarische slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt in een brief op de website bekend dat De Vegetarische Slager de etiketten op hun vleesvervangende producten niet hoeft aan te passen. De waarschuwing had betrekking op de benamingen op de website. "De NVWA betreurt het dat er in de berichtgeving in deze zaak de indruk is gewekt dat de schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", aldus de NVWA.

Op de website van de Vegetarische Slager worden producten als filet americain, boterhamworst, kipspiesjes en beefreepjes aangeboden zonder de vermelding dat het gaat om vegetarische producten. Volgens de NVWA lijken deze producten erg op echte vleesproducten. Daarom kreeg het bedrijf een schriftelijke waarschuwing. De Vegetarische Slager heeft de omschrijvingen inmiddels aangepast.

Vegetarische Slager Jaap Korteweg reageert opgelucht op het statement van de NVWA, zoals dat vandaag via Twitter werd meegedeeld: “Wij hadden al het gevoel dat de sommatie om onze productnamen aan te passen op een misverstand moest berusten. We doen er alles aan om verwarring te vermijden, omdat onze klanten geen enkele twijfel mogen hebben over de aard van onze producten.”

Lees ook:

   
Lees ook
NVWA: minder sulfiet maar vaker andere kleurstoffen in vlees

NVWA: minder sulfiet maar vaker andere kleurstoffen in vlees

Bij een risicogerichte inspectie van de NVWA eind vorig jaar bleek een aantal vleesbedrijven nog sulfiet toe te voegen aan het vlees. Dat additief mag volgens de wet niet aan vlees worden toegevoegd. De controles werden gedaan bij bedrijven die de afgelopen jaren sulfiet hadden gekocht; bij zeven van die bedrijven werd het gebruik van sulfiet geconstateerd. Sulfiet...

"We gaan steeds meer digitaal toezicht houden"

"We gaan steeds meer digitaal toezicht houden"

Toen Rob van Lint in 2017 de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ging leiden, werd hij meteen in het fipronilschandaal gestort. Ook 2019 was een bewogen jaar, met een listeria-uitbraak en een ict-debacle. We blikken terug maar kijken bovenal vooruit naar de ontwikkelingen die 2020 zal brengen. Topambtenaar Rob van Lint weet wel raad met crisissituaties....

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.