OM: Bierfraudeurs pleegden intellectuele eigendomsfraude met levensmiddelen

Rechter

Vorige week stond een echtpaar uit Nijkerk voor de rechter voor bierfraude. Zij verhandelden tussen 2015 en 2017 duizenden fusten met merkloos bier alsof het van bekende biermerken was. Het Openbaar Ministerie (OM) veroordeelt het duo voor bedrijfsmatige merkvervalsing met levensmiddelen.

Het OM beschuldigt het duo van bedrijfsmatige merkvervalsing met THT stickers, caps en doppen en bierfusten van de merken Heineken, Amstel en Grolsch. Het echtpaar vulde lege vaten met bier wat de helft goedkoper was dan het bier van de merken waarvoor het verkocht werd. Tijdens een inval van de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) eind juni 2017 werd het echtpaar opgepakt.

Intellectuele eigendomsfraude

Het is volgens het OM de eerste keer dat dit type fraude met bier in Nederland wordt berecht. In ons land komt intellectuele eigendomsfraude met levensmiddelen weinig voor, maar internationaal neemt dit type fraude steeds meer toe.

Vroeg of laat krijgt ieder bedrijf gewild of ongewild te maken met intellectueel eigendomsrecht. Zo ook in de levensmiddelenindustrie. Bezoek daarom het 3i-Event over Ideas, Intellectual property & Innovation van onze partner TW.nl op aanstaande donderdag 18 april op de hightech campus in Eindhoven. Tijdens dit event kunt u de parallelsessie ‘IP-ontwikkelingen in de chemie, life sciences en levensmiddelentechnologie’ bezoeken om meer te weten te komen over intellectueel eigendomsrecht in uw sector.

Lees ook
Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken Nederland heeft de Texelse Bierbrouwerij overgenomen. De Texelse bierbrouwer verwacht door de overname verder te kunnen groeien. Zowel de distributie als de brouwcapaciteit zal op een 'passende en duurzame wijze' geoptimaliseerd worden.

AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

Bierbrouwerij AB InBev gaat al haar bieretiketten aanpassen met tips voor verantwoord drinken, zoals ‘Drink niet als je zwanger bent’, ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet als je borstvoeding geeft’. Eind 2020 staan deze roulerende boodschappen op 60 procent van de etiketten, in 2021 op alle etiketten.

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.