Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Questionmark onderzocht de gezonde voornemens van supermarkten in opdracht van het Diabetesfonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Volgens het rapport heeft “geen enkele supermarkt heeft  adequate doelstellingen voor verkoop van gezonde produten en in de wekelijke folders domineren ongezonde producten.” Het onderzoek wijst wel lichtpuntjes aan: “Toch biedt bijna elke supermarkt in dit onderzoek wel een goed voorbeeld dat andere supermarkten kan inspireren.” Questionmark wil niet spreken van een winnaar en benoemt Ekoplaza, Lidl, Dirk en de Coop tot voorlopers. De Jumbo is een middenmoter en de Plus, Aldi en Albet Heijn blijven achter volgens het onderzoek.

Onderzoek

De supermarkten spreken de intentie uit om ongezonde keuzes te ontmoedigen en gezonde keuzes te stimuleren. Het rapport ziet hier echter weinig concreet beleid in. Wel biedt de Dirk als enige supermarkt geen ongezonde producten bij de kassa aan en biedt de Coop als enige structureel gezonde recepten in de winkel. De supermarkten promoten ook vooral ongezonde producten in de aanbieding. Gemiddeld past 82% van de producten in de folders niet in de Schijf van Vijf. Daarnaast geeft geen enkele supermarkt inzicht in de mate waarin ze werken aan de afspraken uit het Preventieakkoord. Bestaande doelstellingen en rapporten beperken zich tot huismerken. Tot slot is het assortiment van de meeste supermarkten te ongezond. De supermarkten ontlopen elkaar op dit vlak opvallend weinig. Zelf zonder productgroepen als snoep, chocola en chips mee te tellen, valt gemiddeld 59% van de producten buiten de Schijf van Vijf. Zelfs producten die in de Schijf kunnen passen, doen dat vaak niet. Crackers bevatten bijvoorbeeld meestal te weinig vezels.

Reacties

Staatssecretaris Blokhuis laat aan de NOS weten dat hij de zorgen van de gezondheidsfondsen deelt: "Er moet meer gebeuren om de gezonde keuze in supermarkten makkelijker te maken." Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie reageert in de volkskrant kritisch op het rapport. Het zou voorbijgaan aan de stappen die de supermarkten de afgelopen jaren hebben genomen. Directeur Marc Jansen wijst bijvoorbeeld op de verlaging van suiker, zout en vet in veel producten.

Bron: Superlijst, NOS en De Volkskrant

Thema's
Lees ook
CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

Omdat de Covid-19 crisis leidt tot een aanhoudende hamsterwoede onder het publiek én omdat de horeca is weggevallen vragen supermarkten premier Rutte om een opmerkelijke maatregel. Ze willen dat hij horecagroothandels openstelt voor publiek. Dat betekent dus dat je zonder pasje naar onder meer de Sligro, Makro en de Hanos zou mogen. Het betekent...

Nederlandse supermarkten onthullen cijfers voedselverspilling

Nederlandse supermarkten onthullen cijfers voedselverspilling

Van al het voedsel in Nederlandse supermarkten wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel komt niet bij de consument terecht. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van supermarkten, Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit. Het verspilde voedsel bestaat voor een groot deel uit...

Ouderen drinken het minst, jonge en hoogopgeleide mannen het meest

Ouderen drinken het minst, jonge en hoogopgeleide mannen het meest

Drie op de 5 Nederlanders drinken meer dan 1 glas alcohol per dag. Daarmee voldoen ze niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. Dat blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2019 van het CBS, in samenwerking met het RIVM en het Trimbos-instituut.