Online bestedingen food groeien nog steeds sterk

pizza-boxes-358029_1280

Nederlandse consumenten bestellen steeds vaker voedingsmiddelen via internet. In het tweede kwartaal van 2018 groeide het aantal online aankopen in de categorie food met 45% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De hoeveelheid geld die online aan voedingsmiddelen is besteed steeg met 39%. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt monitor.

Food was vorig jaar al de sterkst groeiende categorie in de online winkelmarkt, en zal ook dit jaar waarschijnlijk bovenaan eindigen. De groei is met name te danken aan thuisbezorgdiensten voor gemaksmaaltijden en supermarkten die boodschappen aan huis bezorgen.

Totale online markt

In het eerste halfjaar van 2018 werd 25% van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan, voor een totaal van €11,83 miljard. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor heeft 91% van de Nederlanders dit jaar tenminste één online aankoop gedaan. Opvallend is ook dat het aandeel van de smartphone in online aankopen flink is gestegen ten opzichte van vorig jaar. 32% van de Nederlanders kocht in het tweede kwartaal van 2018 iets via de smartphone, ten opzichte van 25% in dezelfde periode van 2017.

Lees ook
Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

De omzet van foodservicebedrijven steeg in 2018 met 5,5% tot een recordomzet van meer dan € 20 miljard. Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland. Vooral het thuisbezorgen voedingsmiddelen heeft een groot aandeel in de omzetgroei. De consument laat zowel zijn boodschappen (stijging 29%), als maaltijden (stijging 13,4%) vaker...

Mogelijk Listeria in vleesproducten Deen

Mogelijk Listeria in vleesproducten Deen

De Duitse biefstuk, Tartaar (XL) en diverse soorten Filet Americain van Deen Supermarkten zijn mogelijk besmet met listeria, waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Consumptie kan maag- en darmklachten opleveren en schadelijk zijn voor de gezondheid. De voedselwaakhond stuurt daarom een veiligheidswaarschuwing uit. Kinderen,...

Samenwerking tussen retailers en toeleveranciers kan beter

Samenwerking tussen retailers en toeleveranciers kan beter

Supermarkten en andere foodretailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit en Slimstock. Retailers waarderen de samenwerking gemiddeld met een 6+. Volgens retailers zijn leveringen regelmatig te laat of onvolledig. Vooral bij bijzondere omstandigheden, zoals promoties,...