Ook Jumbo stapt over op kip met Beter Leven-keurmerk

Jumbo_Beter Leven kip

Foto: Jumbo

Na Albert Heijn en Lidl stapt ook supermarktketen Jumbo over op kip met Beter Leven-keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen minimaal één ster Beter Leven. "De overgang naar het Beter Leven-keurmerk voor ons volledige aanbod kip is voor ons een logische volgende stap", zegt Olaf de Boer, directeur Commercie Jumbo.

Jumbo stapte in 2014 al over op de Nieuwe Standaard Kip. De leefomstandigheden van deze kip zijn beter dan de plofkip. De Nieuwe Standaard Kip is een langzaamgroeiend ras, dat langer leeft, minder zwaar wordt en over meer leefruimte beschikt. Daarnaast krijgt deze kip natuurlijk daglicht, wat voor een natuurlijker dag- en nachtritme zorgt en heeft de beschikking over afleidingsmateriaal.

Met de overstap naar de Beter Leven Kip zet Jumbo een nieuwe stapt op het gebied van dierenwelzijn. "Afgelopen jaren hebben we al veel bereikt met het vergroten van het welzijn voor onze kippen", zegt Pluimveehouder Ruurd Abma. "De extra stap die we nu zetten, zorgt onder meer voor nog meer leefruimte en toegang naar buiten. Samen met Jumbo bereiden we dit nu voor. Het is écht een mooi vooruitzicht dat we de leefomstandigheden van deze dieren verder kunnen verbeteren."

Zowel de Dierenbescherming als Wakker Dier laten weten erg blij te zijn met deze nieuwe stap van Jumbo. "Jumbo was al eerder overgestapt op een langzamer groeiend ras en deze dieren kregen al de meeste ruimte ten opzichte van andere huismerkkippen van supermarkten", zegt Co’tje Admiraal, directeur van de Dierenbescherming. "Met de keuze voor het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming krijgen de dieren nu ook een overdekte uitloop; dat is heel goed nieuws!."

 

 

Lees ook
Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

De ACM reflecteert in een nieuw rapport op de beslissing in 2015 om het ‘Kip van morgen’-plan niet goed te keuren. Het welzijn van supermarktkippen verbeterde ten opzichte van 2014. De ACM concludeert dat ook concurrentie kan leiden tot verduurzaming.

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

De Jumbo en Albert Heijn hebben een terugroepactie voor een tomatensaus die mogelijk kleine metalen deeltjes bevat. Bij de Albert Heijn gaat het om een tomatensaus bij een Tante Fanny pizzapakket, bij de Jumbo zit de saus bij de eigen merk Pizzakit.