Paul Polman vertrekt als CEO Unilever

Alan Jope

Paul Polman stapt op als CEO van Unilever. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. De positie wordt overgenomen door de Schot Alan Jope, die op dit moment de leiding heeft over de afdeling Beauty & Personal Care.

Vanaf 31 december neemt Jope het stokje over van Polman, die tot juli bij het bedrijf zal blijven om voor een soepele overdracht te zorgen. Polman is al meer dan tien jaar CEO van Unilever en heeft zich onder andere ingezet voor een duurzamere koers.

Dividendbelasting

Over de reden van het vertrekt doet Unilever geen uitspraak, maar het ligt voor de hand dat de mislukte fusie van de twee hoofdkantoren er een rol in heeft gespeeld. Polman koos voor een hoofdkantoor in Rotterdam, maar die verhuizing werd afgeblazen vanwege het protest van de Britse aandeelhouders. Afgelopen weekend wist de CEO opnieuw de krantenkoppen te halen door in een interview met het AD toe te geven dat hij bij Mark Rutte had aangedrongen op het afschaffen van de dividendbelasting.

Lees ook
Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in strijd tegen het coronavirus. “Het is eigenlijk heel simpel: het gaat om mensen, eten en zeep”, zegt Hanneke Faber van Unilever op BNR.Unilever doneert voor zo’n €100 miljoen aan producten als zeep, schoonmaakmiddelen en houdbare etenswaren. De helft hiervan gaat naar het Covid...

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

In het wereldwijde management van Unilever werken nu evenveel vrouwen als mannen. Dat laat de levensmiddelenmultinational weten in een persbericht. Het percentage vrouwen in managementposities is nu 50%, terwijl dat in 2010 nog 38% was. In het bestuursorgaan is nu 45% vrouw. Unilever meldt dat vooral voortgang is gemaakt in afdelingen waar vrouwen...

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr. Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen...