PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

triangle-1710880_1280

Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie.

De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere sectoren. Toch zijn de omstandigheden volgens het PBL niet optimaal voor de ontwikkeling en omarming van nieuwe, duurzame technologieën. Vooral baanbrekende innovaties blijven volgens het planbureau vaak op de plank liggen.

Barrières voor eco-innovaties

Waarom vinden eco-innovaties zo moeilijk toepassing in de markt? In de eerste plaats is het lastig om voldoende financiering te krijgen voor implementatie van dit soort innovaties. Het duurt vaak langer om investeringen in eco-innovaties terug te verdienen dan het geval is bij andere innovaties. Innovaties op het gebied van duurzaamheid ondervinden dan ook oneerlijke concurrentie van andere innovaties waarbij investeringen sneller worden terugverdiend. Om deze barrière weg te nemen stelt het PBL voor dat de overheid geld beschikbaar maakt om eco-innovaties te stimuleren door de onderzoekskosten ervan voor bedrijven te verlagen.

Bovendien is de marktvraag naar duurzame innovaties volgens het PBL lang niet sterk genoeg om voor een gezond innovatieklimaat te zorgen. Die vraag is in veel sectoren afhankelijk van het milieubeleid van de overheid. Bij een scherper beleid zouden bedrijven meer behoefte hebben aan eco-innovaties om aan de strenge eisen te voldoen.

Lees ook
Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

3D geprinte voeding op Food Technology

3D geprinte voeding op Food Technology

3D Food Printing: Delicious and healthy food for everyone, dat is de titel van de lezing van Peter Nieuwkerk, initiatiefnemer van Gastronology 3D Food Works. Op 2 december hoor je er alles over op Food Technology in de Brabanthallen.