PBL: 'Marktvraag naar duurzame innovaties is te laag'

triangle-1710880_1280

Innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid vinden nog steeds moeilijk ingang in de commerciële markt. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport Beleidslessen eco-innovatie.

De overheid heeft ambitieuze milieudoelen gesteld. Eco-innovaties zijn daarbij van groot belang, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere sectoren. Toch zijn de omstandigheden volgens het PBL niet optimaal voor de ontwikkeling en omarming van nieuwe, duurzame technologieën. Vooral baanbrekende innovaties blijven volgens het planbureau vaak op de plank liggen.

Barrières voor eco-innovaties

Waarom vinden eco-innovaties zo moeilijk toepassing in de markt? In de eerste plaats is het lastig om voldoende financiering te krijgen voor implementatie van dit soort innovaties. Het duurt vaak langer om investeringen in eco-innovaties terug te verdienen dan het geval is bij andere innovaties. Innovaties op het gebied van duurzaamheid ondervinden dan ook oneerlijke concurrentie van andere innovaties waarbij investeringen sneller worden terugverdiend. Om deze barrière weg te nemen stelt het PBL voor dat de overheid geld beschikbaar maakt om eco-innovaties te stimuleren door de onderzoekskosten ervan voor bedrijven te verlagen.

Bovendien is de marktvraag naar duurzame innovaties volgens het PBL lang niet sterk genoeg om voor een gezond innovatieklimaat te zorgen. Die vraag is in veel sectoren afhankelijk van het milieubeleid van de overheid. Bij een scherper beleid zouden bedrijven meer behoefte hebben aan eco-innovaties om aan de strenge eisen te voldoen.

Lees ook
Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta

Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta

Onderzoekers van Wageningen University & Research kunnen met een 3D-geprinte pasta de structuur van reuzel nabootsen. De pasta bestaat uit plantaardige olie en erwtenproteïne. Als volgende stap willen de onderzoekers de smaak perfectioneren, om deze geschikt te maken als basis voor vleesvervangers.

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Dankzij een samenwerking met Seenons produceert YB (voorheen Yoghurt Barn) jaarlijks ruim 80% minder afval, meldt Seenons in een persbericht. Tijdens een pilot in 2020, waarbij YB op zoek was naar manieren om zo klimaatneutraal mogelijk te opereren, bood Seenons een oplossing om verschillende afvalstromen te reduceren en recyclen. Nu wil YB een voorbeeld...

HAS Food Experience presenteert innovaties gericht op een betere wereld

HAS Food Experience presenteert innovaties gericht op een betere wereld

Tijdens de veertiende HAS Food Experience op 1 februari presenteerden de studenten van de HAS Hogeschool hun innovatieve oplossingen op het gebied van food aan professionals in het werkveld. In vijf categorieën reikten de jury’s een award uit voor het beste project.