PepsiCo neemt afvalloze bruiswatermaker SodaStream over

EVMI_Pepsico_SodaStream

Frisdrankenfabrikant PepsiCo heeft $3,2 miljard (€2,8 miljard) over voor het Israëlische bedrijf SodaStream. Met de overname ontsluit PepsiCo een marktsegment waar het bedrijf nog niet actief was: dranken voor thuis.

Door Cécile Janssen - Foodlog

SodaStream maakt apparaten om thuis van gewoon kraanwater bruiswater te maken door er CO2 in te injecteren. Aan het bruiswater kun je vervolgens naar eigen wens smaakjes of siropen toevoegen. Let wel, nádat je het water van zijn bubbels hebt voorzien, weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Een poging om van witte wijn 'prosecco' te maken, ontaardde in een wijnballet. Ook met andere dranken, zoals koffie en tomatensap, liep het niet goed af, beschreef Jeroen Thijssen in een hilarisch stuk op Trouw.

PepsiCo betaalt $144 per aandeel, een premie van 32% boven de gemiddelde koers van de afgelopen maand, schrijft De Tijd. Met de overname zet PepsiCo een belangrijke stap op de weg naar minder suikerhoudende dranken - de consumptie van suikerhoudend fris daalt al jaren - én ontsluit het bedrijf een nieuw consumentensegment: "We worden actief in een bedrijfstak, dranken voor thuis, waar we nog niet actief zijn," vertelde financieel topman Hugh Johnston van PepsiCo in een toelichting aan de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

SodaStream zag zijn omzet de afgelopen 9 kwartalen op rij met dubbele cijfers groeien. Dat is onder meer te danken aan een aantal opvallende reclamecampagnes én de nadruk die het bedrijf legt op het willen terugdringen van de plasticflesjesafvalberg. Frisdrankmerken staan in de publieke opinie juist onder druk vanwege het afval dat zij veroorzaken.

Lees ook
Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

The PLANeT Partnerschip is de nieuwe joint venture van Beyond Meat en PepsiCo. De Amerikaanse bedrijven gaan innovatieve plantaardige snacks en dranken ontwikkelen, maken en verkopen.

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...