PepsiCo neemt afvalloze bruiswatermaker SodaStream over

EVMI_Pepsico_SodaStream

Frisdrankenfabrikant PepsiCo heeft $3,2 miljard (€2,8 miljard) over voor het Israëlische bedrijf SodaStream. Met de overname ontsluit PepsiCo een marktsegment waar het bedrijf nog niet actief was: dranken voor thuis.

Door Cécile Janssen - Foodlog

SodaStream maakt apparaten om thuis van gewoon kraanwater bruiswater te maken door er CO2 in te injecteren. Aan het bruiswater kun je vervolgens naar eigen wens smaakjes of siropen toevoegen. Let wel, nádat je het water van zijn bubbels hebt voorzien, weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Een poging om van witte wijn 'prosecco' te maken, ontaardde in een wijnballet. Ook met andere dranken, zoals koffie en tomatensap, liep het niet goed af, beschreef Jeroen Thijssen in een hilarisch stuk op Trouw.

PepsiCo betaalt $144 per aandeel, een premie van 32% boven de gemiddelde koers van de afgelopen maand, schrijft De Tijd. Met de overname zet PepsiCo een belangrijke stap op de weg naar minder suikerhoudende dranken - de consumptie van suikerhoudend fris daalt al jaren - én ontsluit het bedrijf een nieuw consumentensegment: "We worden actief in een bedrijfstak, dranken voor thuis, waar we nog niet actief zijn," vertelde financieel topman Hugh Johnston van PepsiCo in een toelichting aan de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

SodaStream zag zijn omzet de afgelopen 9 kwartalen op rij met dubbele cijfers groeien. Dat is onder meer te danken aan een aantal opvallende reclamecampagnes én de nadruk die het bedrijf legt op het willen terugdringen van de plasticflesjesafvalberg. Frisdrankmerken staan in de publieke opinie juist onder druk vanwege het afval dat zij veroorzaken.

Lees ook
AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

Brouwerijmultinational AB InBev gaat samenwerken met de cannabisproducent Tilray om onderzoek te doen naar cannabisdrankjes. AB InBev heeft interesse in niet-alcoholische dranken die de stoffen tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) bevatten. Met het onderzoek willen de multinationals inzicht krijgen in de technische en commerciële mogelijkheden...

30% minder suiker in frisdrank in 2025

30% minder suiker in frisdrank in 2025

Nederlandse frisdrankproducenten hebben nieuwe doelstellingen vastgesteld voor de vermindering van calorieën in dranken. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. In 2020 moet een reductie van 25% behaald worden ten opzichte van 2012, en in 2025 30%. De vereniging Frisdranken, Waters en Sappen...

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt. De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit...