PepsiCo neemt afvalloze bruiswatermaker SodaStream over

EVMI_Pepsico_SodaStream

Frisdrankenfabrikant PepsiCo heeft $3,2 miljard (€2,8 miljard) over voor het Israëlische bedrijf SodaStream. Met de overname ontsluit PepsiCo een marktsegment waar het bedrijf nog niet actief was: dranken voor thuis.

Door Cécile Janssen - Foodlog

SodaStream maakt apparaten om thuis van gewoon kraanwater bruiswater te maken door er CO2 in te injecteren. Aan het bruiswater kun je vervolgens naar eigen wens smaakjes of siropen toevoegen. Let wel, nádat je het water van zijn bubbels hebt voorzien, weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Een poging om van witte wijn 'prosecco' te maken, ontaardde in een wijnballet. Ook met andere dranken, zoals koffie en tomatensap, liep het niet goed af, beschreef Jeroen Thijssen in een hilarisch stuk op Trouw.

PepsiCo betaalt $144 per aandeel, een premie van 32% boven de gemiddelde koers van de afgelopen maand, schrijft De Tijd. Met de overname zet PepsiCo een belangrijke stap op de weg naar minder suikerhoudende dranken - de consumptie van suikerhoudend fris daalt al jaren - én ontsluit het bedrijf een nieuw consumentensegment: "We worden actief in een bedrijfstak, dranken voor thuis, waar we nog niet actief zijn," vertelde financieel topman Hugh Johnston van PepsiCo in een toelichting aan de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

SodaStream zag zijn omzet de afgelopen 9 kwartalen op rij met dubbele cijfers groeien. Dat is onder meer te danken aan een aantal opvallende reclamecampagnes én de nadruk die het bedrijf legt op het willen terugdringen van de plasticflesjesafvalberg. Frisdrankmerken staan in de publieke opinie juist onder druk vanwege het afval dat zij veroorzaken.

Lees ook
Niet de suiker, maar cafeïne in frisdranken maakt kinderen druk

Niet de suiker, maar cafeïne in frisdranken maakt kinderen druk

Dat kinderen van suikers in frisdrank ADHD kunnen krijgen is een veel gehoorde aanname, maar klopt die wel? Nu de overheid maatregelen neemt om suiker in frisdranken terug te dringen vroeg EenVandaag deskundigen naar hun mening. Volgens oud-hoogleraar voedingskunde Martijn Katan is er geen enkel betrouwbaar onderzoek dat een verband tussen het voedingspatroon...

Coca-Cola gaat in koffie

Coca-Cola gaat in koffie

Het Britse Whitbread verkoopt zijn Costa Coffee-keten aan Coca-Cola voor £3,9 miljard (€4,36 miljard). Dat meldt de BBC. Whitbread was aanvankelijk van plan de koffieketen als afzonderlijke onderneming af te splitsen. Maar verkoop van Costa aan de frisdrankproducent bleek winstgevender. Costa is met 2.400 koffieshops en 1.400 verkooppunten in het buitenland...

Personalia augustus 2018: wie ging waar naartoe?

Personalia augustus 2018: wie ging waar naartoe?

De voedingsmiddelenindustrie is volop in beweging. Welke personeelswisselingen waren er in augustus 2018? EVMI zet deze op een rijtje. PepsiCo Na 12 jaar vertrekt Indra Nooyi als topvrouw van het Amerikaanse snacks- en frisdrankenconcern PepsiCo. Ramon Laguarta volgt haar 3 oktober op. Laguarta werkt al 22 jaar voor PepsiCo in verschillende functies....