Peruaanse cacaoboeren krijgen eigen chocoladefabriek

cocoa-beans-499970_1920

Chocolatemakers bouwt samen met Peruaanse cacaoboeren een verwerkingsfabriek voor cacao in Peru. De boeren zijn eigenaar van de fabriek en verdienen niet alleen aan hun cacao, maar ook aan de chocolade die ze er zelf van maken.

Bianca van der Ha - Foodlog

Chocolatemakers is een klein Amsterdams bedrijf dat biologische kwaliteitschocolade maakt. De boeren kunnen door de cacao zelf te verwerken een groter deel van de uiteindelijke verkoopsprijs van de chocolade verdienen. Nu leveren ze alleen een goedkope grondstof.

“De fabriek is niet van ons”, zegt Marije Guillaumond van Marketing & Communicatie bij Chocolatemakers. “Wij hebben 30%, de boerencorporatie heeft 70%. Wij helpen hen met kennis en machines. Die machines zijn overigens veel groter dan onze eigen machines in onze nieuwe fabriek in Amsterdam”, vult ze lachend aan.

De Peruaanse fabriek kan jaarlijks cacao verwerken voor 100 miljoen chocoladerepen. De fabriek is vanaf begin 2019 operationeel en produceert een halffabricaat, waarvoor al “redelijk wat afnemers zijn”, aldus Guillaumond. Wellicht worden later in de fabriek ook chocoladerepen gemaakt.

Leefbaar inkomen

Chocolatemakers wil boeren door hun participatie in de fabriek een ‘leefbaar inkomen’ kunnen laten verdienen. Bovendien betaalt Chocolatemakers cacaoboeren meer voor hun cacao dan de prijs op de vrije markt en ook meer dan de Fairtradeprijs, namelijk tussen de $3.700 en $5.000 per 1.000 kg. Fairtrade verhoogt vanaf 1 oktober 2019 de minimumprijs voor cacao van $2.000 naar $2.400 per 1.000 kg. De Fairtrade premie – een extra premie waarover de boeren democratisch beslissen waaraan zij deze besteden, bijvoorbeeld aan bedrijfsontwikkeling of gemeenschapsprojecten – van $200 naar $240. Volgens Chocolatemakers is dat niet genoeg om van te leven.

Lees ook
Plus voor vierde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

Plus voor vierde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

Plus is voor het vierde jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. De supermarkt haalde een gemiddelde score van 7,53 op de negen onderzochte criteria behaalde Plus in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. Een aantal van deze criteria waren gezondheid, eerlijke handel, klimaat en lokale betrokkenheid....

3D-chocolade printen op Chocoa 2018

3D-chocolade printen op Chocoa 2018

Chocoa 2018 vindt plaats tussen 21 en 25 februari in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Tijdens dit evenement komen chocoladeliefhebbers, handelaars, kopers, kenners en chocolatiers samen. Duurzaamheid staat centraal. Chocoa 2018 kent een gevarieerd programma met een beurs, congres en symposium. Een van de aanwezige bedrijven is byFlow, een Nederlands...

Holland Foodz neemt distributie Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk over

Holland Foodz neemt distributie Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk over

De distributie van Tony’s Chocolonely Fairtrade chocolademelk is per 1 januari 2018 (onder licentie) overgedragen aan het Nederlandse bedrijf Holland Foodz. Tony’s Chocolonely focust zich op het vermarkten van chocolade. De nieuwe distributeur richt zich op Tony’s zuiveltak en wil de mogelijkheden onderzoeken voor meer varianten chocolademelk van Tony’s...