Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Verpakking handgreep

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen. Dit levert volgens de partijen een besparing van tegen de 40.000 kilo plastic per jaar op en een verbetering van de recycling van de rest van de verpakking.

Deze plastic handgrepen zitten op de multiverpakkingen waarin bijvoorbeeld vier of zes grote flessen frisdrank of water worden verkocht in supermarkten. Ze maken het makkelijker om de verpakking op te tillen. Nadeel is dat ze zijn gemaakt van verstevigd plastic, een ander materiaal dan de rest van de verpakking waardoor het minder goed recyclebaar is.

Daarom schaffen Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona de plastic handgreepjes nu af. De afgelopen periode gebeurde dit al bij enkele verpakkingen en het blijkt goed werkbaar te zijn voor de consument. De komende maanden rollen de partijen de verpakkingen zonder de handvatten uit in de supermarkten in Nederland. Dit verschilt per leverancier en merk.

“Het weglaten van de handgreep komt de recyclebaarheid van bundelverpakkingen ten goede”, zegt Niels van Marle, Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). “De omverpakking zelf wordt namelijk gemaakt van het flexibele kunststof materiaal LDPE en de handgrepen van het materiaal PET. Als je deze omverpakking als consument in één keer weggooit, dus zonder de handgrepen van de omverpakking te scheiden, dan komen de twee verschillende materialen bij elkaar in de recyclestroom terecht. Dit kan de recycling belemmeren, omdat PET hele andere recycle-eigenschappen heeft dan LDPE, zoals een andere smelttemperatuur. De nieuwe verpakking zonder handgreep komt daarom ook beter uit de recyclecheck van het KIDV dan die mét handgreep. Daarnaast levert het weglaten van de handvatten natuurlijk een materiaalbesparing op.”

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.