'Te pletter geschrokken van voedselverspilling'

Q-Point won de Food Valley Award met het project tegen voedselverspilling dat als eerste werd toegepast bij Burgers' Zoo. Het idee kwam om verspilling aan te pakken kwam van de werkvloer bij de dierentuin. “Eén van de koks stelde vast hoeveel we op jaarbasis weggooien. We zijn ons te pletter geschrokken", vertelt directeur Alex van Hooff van Burgers' Zoo.

Voedselverspilling stuit Van Hooff tegen de borst omdat Burgers' Zoo zich juist richt op natuurbescherming. "Er is een tekort aan voedsel in de wereld en er is veel land nodig om voedsel te produceren. Wij zijn betrokken bij projecten om internationaal de natuur te beschermen. Daarom moeten we zelf ook voedselverspilling aanpakken”, meent hij.

Gedrag ook belangrijk

Q-point kwam al bij de dierentuin om te adviseren over HACCP. Het voedselverspillingsproject richt zich op een betere voorspelling van het aantal gasten en hun consumptiegedrag. In het systeem is onder meer het weer van de afgelopen vier jaar opgenomen. Q-point zorgde in het project voor de systemen om verspilling tegen te gaan, maar om succes te boeken is volgens Van Hooff óók gedrag van belang. "Nu moet je tien broodjes kaas maken als de computer dat aangeeft. In het verleden maakten medewerkers zelf een inschatting.” Het kan tegen het gevoel ingaan om minder te maken dan je zélf denkt dat nodig is. In de horeca draait het erom gasten niet teleur te stellen.

Het systeem van Q-point is zelflerend en moet daarom steeds betere voorspellingen geven.

Lees ook:

Q-Point wint Food Valley Award 2016 (13 oktober 2016)

Lees ook
Technasium leerlingen ontwikkelen oplossingen tegen voedselverspilling

Technasium leerlingen ontwikkelen oplossingen tegen voedselverspilling

Ongeveer 370 derdejaars vwo-leerlingen van vijf Nederlandse Technasia deden mee aan het project 'Stop Voedselverspilling'. Hun opdracht? Een oplossing ontwikkelen voor het weggooien van voedsel. Tijdens de Floriade Expo in Almere werden op 17 mei de winnaars bekend gemaakt.

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...