Plus past vleesverpakkingen aan

Plus vleesverpakking_Foto PLUS

Foto: Plus

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic. Dat maakt de supermarktketen bekend met een persbericht.

De afgelopen jaren zijn de bakjes voor de verpakking van vlees kleiner en van dunner materiaal gemaakt. De bakjes worden nu van minimaal 50% gerecycled materiaal gemaakt. Ook het plastic inlegvel is verdwenen. Dit levert een totale besparing op van 109.000 kg plastic bij het verpakkingsmateriaal van varkensvlees.

Kip

Kip zat altijd in gele plastic bakjes, maar deze kleur maakte de recycling van de plastic verpakking lastig. Daarom zit alle kip van PLUS voortaan in een transparante, dunnere, plastic verpakking. Deze aanpassing levert een totale besparing op van 63.000 kg.

Skin-on-paper-verpakking

De plastic bakjes van een aantal luxere soorten rundvlees gaan verdwijnen. De ze worden vervangen door skin-on-paper-verpakkingen waar 70% minder plastic voor nodig is. De basis is een kartonnen onderlaag waar het vlees met een dunne plastic bovenlaag op verpakt is. De klant kan het karton en plastic makkelijk van elkaar scheiden, zodat beide materialen goed gerecycled kunnen worden. Deze verpakking is eerder succesvol toegepast op BBQ vlees producten. Door het gebruik van lichtgewicht PET-materiaal in alle bakjes bespaart de supermarkt nog eens 12.000 kg plastic.

Zwarte plastic verpakkingen

Plus zette al eeder stappen op het gebied van verpakkingen. In 2018 stelde de supermarkt een verpakkingsbeleid op waarbij minder plastic gebruik en goed recyclebaar plastic gebruik voorop staan. De eerste concrete stap was het stoppen met het zwarte plastic omdat dit materiaal moeilijk te recyclen is. Door voor bijvoorbeeld transparante verpakkingen te kiezen, kunnen de verpakkingen beter worden gerecycled.

Lees ook
Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

CEO Peter-Paul Zandbergen van Jan Zandbergen Group sloeg dinsdag 26 oktober symbolisch de eerste paal in de grond voor de bouw van het nieuwe Food Ontwikkelingscentrum.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.