Het preventieakkoord: reacties uit de branche

blokhuis_tekent_PA_1024_617_84_c1

Het Nationaal Preventieakkoord dat vorige week door staatssecretaris Paul Blokhuis werd gepresenteerd, moet Nederlanders gezonder maken. Blokhuis schiep hoge verwachtingen over zijn akkoord, maar de reacties zijn, zoals altijd, verdeeld. Een overzicht van de reacties uit de branche.

Foodlog

RIVM

De doelen voor de aanpak van alcoholmisbruik en overgewicht uit het preventieakkoord worden niet gehaald met de afspraken die nu gemaakt zijn. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) rekende de plannen door en zegt dat alleen voor het ontmoedigen van roken de "ambities mogelijk realiseerbaar” zijn. Het RIVM concludeert dat het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Gezonde Leefstijl (2016, minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn) mogelijk handvatten bevat die de punten waarop het akkoord tekortschiet kan opvangen.

CBL

Het CBL, de brancheorganisatie van de supermarkten in Nederland, zegt in een persverklaringverklaring het belangrijk te vinden dat het bedrijfsleven samen met de overheid en maatschappelijke organisaties werkt aan een gezonder Nederland. Het CBL tekent voor de onderdelen overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Voor de supermarktbranche is dit akkoord geen startpunt om bij te dragen de Nederlandse bevolking gezonder te maken. Het Preventieakkoord is voor ons een stimulans om door te gaan met het helpen van de consument bij het maken van de gezonde keuze.

Het CBL noemt het uitbouwen en verbeteren van de bestaande aanpak, meer communiceren over producten uit de Schijf van Vijf om de consument te verleiden gezondere producten te kopen, extra stappen in het beperken van kindermarketing en de afspraak met de overheid dat er snel een nieuw voedselkeuzelogo komt. Ook op het gebied van roken nemen de supermarkten hun verantwoordelijkheid door medewerkers roken te ontraden.

FNLI

De FNLI, de brancheorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten, laat in een nieuwsbericht weten dat de levensmiddelensector zich committeert aan "het verkopen van minder calorieën” om overgewicht terug in Nederland terug te dringen. Directeur Marjan Geluk zegt door "samen te werken met meer dan 50 partijen zijn we van de sprinter in de intercity gestapt.”

VSK

De VSK (Vereniging Nederlandse Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten) is ‘verbijsterd’ over het Nationaal Preventieakkoord. “De maatregelen die voorliggen zijn irrationeel, betuttelend en dragen niet bij aan de doelstelling om roken te ontmoedigen. Dit brengt de rookvrije generatie niet dichterbij. [...] Je kunt je afvragen of ze het beste voor hebben met de rokers, of dat hier andere rekeningen worden vereffend. Immers, de maatregelen die voorliggen schieten hun doel voorbij en zijn niet bewezen effectief.”

Foodwatch

Foodwatch laat weten: "foodwatch ziet in het mislukte preventieakkoord één positief punt: dit akkoord maakt voor eens en altijd kraakhelder dat de voedingsindustrie geen vinger in de pap behoort te hebben aan de onderhandeltafel. Het contrast is schrijnend tussen de ferme maatregelen op het gebied van roken die zonder tabakslobby tot stand kwamen, en het mislukte hoofdstuk over gezonder voedsel, dat uit elke porie industrielobby ademt. foodwatch roept daarom op om vanaf dit mislukte preventieakkoord naast de rokerslobby ook voortaan de lobby van de voedingsindustrie te weren."

Lees ook
FNLI komt met eigen award voor 'frontrunners' in de branche

FNLI komt met eigen award voor 'frontrunners' in de branche

De FNLI gaat dit jaar een nieuwe award uitreiken aan de ‘frontrunner(s) van de levensmiddelenindustrie’. Deze prijs is voor een persoon of team die zich op bewonderenswaardige wijze inzet om vernieuwende initiatieven of projecten naar een hoger niveau te brengen. Met deze prijs wil de FNLI de mensen achter bijzondere, vernieuwende, creatieve...

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Vanaf 1 juli 2020 zijn alle Dora’s, SpongeBobs en Bliksem McQueens verdwenen van verpakkingen voor voedingsmiddelen voor kinderen. Dat staat in de nieuwe Nederlandse Reclame Code, die sinds 1 februari 2019 is gewijzigd. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg. Kinderidolen...

Staatssecretaris Blokhuis keurt voedselkeuzelogo Coca-Cola af

Staatssecretaris Blokhuis keurt voedselkeuzelogo Coca-Cola af

Coca-Cola voerde begin deze maand zijn eigen voedselkeuzelogo in, gebaseerd op het Evolved Nutrition Label. Staatssecretaris Paul Blokhuis betreurt het initiatief en noemt het gebruik van het logo voor één product(groep) “per definitie geen goed idee”.  Het etiket van Coca-Cola lijkt op het ‘verkeerslichtsysteem’...