Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist. 

Dat zijn enkele van de bevindingen van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. In juni 2020 deden 1381 Nederlands mee aan het online onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. Deelnemers drinken minder vaak koffie (-3%) en juist vaker thee (+2%) dan bij de vorige meting in 2018. Met name bij mannen is deze trend terug te zien met respectievelijk -4% en +6%. Bij vrouwelijke respondenten komt een dergelijke switch niet naar voren. Per dag nuttigen de koffiedrinkers gemiddeld 4 kopjes koffie, tegenover iets minder dan 3 kopjes thee voor de theeliefhebbers.

Corona

Zwarte koffie en thee zijn nog altijd het populairst. Koffievariaties zijn iets in populariteit gedaald. Ook drinkt een derde minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Vermoedelijk hebben de coronamaatregelen hiermee te maken vanwege het (tijdelijk) sluiten van horeca, universiteiten en vergelijkbare instanties.

Twee op de drie deelnemers mist het koffie- of theemomentje met vrienden of familie. Een kwart van de ouderen (55+) geeft aan het zelfs 'heel erg' te missen. Koffie-/theemomenten met collega's of studiegenoten worden minder gemist door de deelnemers (38%). Slechts 14% ziet een online koffie-/theemoment als een goed alternatief.

Duurzaamheid

De helft van de koffie- en theedrinkers let niet op duurzaamheid bij hun aankoop. Mensen die er wel aandacht aan besteden, kijken het vaakst naar eerlijke/verantwoorde productie en hoeveelheid afval. 12% van de deelnemers let op een keurmerk, waarvan zeven op de tien speurt naar het Fairtrade-logo en ongeveer de helft op het UTZ-logo en/of een biologisch certificaat let. 7 op de 10 respondenten gooit zelden tot nooit (gezette) koffie of thee weg.

Meer resultaten en een link naar het rapport vind je hier.

Foto: Nathan Dumlao via Unsplash

Lees ook
Lipton maakt plastic theezakjes minder milieubelastend

Lipton maakt plastic theezakjes minder milieubelastend

Lipton gaat in Europa over van hun plastic theezakjes naar een composteerbaar, plantaardig alternatief. Eind 2021 wordt ook het plastic rondom de kartonnen verpakkingen vervangen.

Tekorten door de coronapandemie

Tekorten door de coronapandemie

”Waar gaat dit heen”, schoot in maart 2021 door me heen, toen de rust weer enigszins terugkeerde op de werkvloer. Ja, we zaten nog midden in de derde golf, maar de eerste beloftes van de heropening van horeca waren al uitgesproken.

Blockchain voor transparante koffieketen

Blockchain voor transparante koffieketen

Het nieuw opgerichte FarmersDirect Coffee wil de koffieproductieketen van begin tot eind transparant maken met behulp van open source blockchain-technologie. Hierdoor moeten koffieboeren een betere onderhandelingspositie krijgen.