RCC noemt palmolievrij-campagne The Flower Farm misleidend

flowerfarm-margarine

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in een uitspraak The Flower Farm op de vingers getikt. Het nieuwe margarinemerk, opgezet door Marcel van Wing, bevat geen palmolie en zegt daarmee het regenwoud te redden.

De klacht kwam vanuit de brancheorganisaties MVO (Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten) en EPOA (European Palm Oil Alliance). The Flower Farm stapte de markt in met een stevige campagne waarin werd beweerd dat de consument jaarlijks dertig vierkante meter regenwoud kan redden door palmolievrije margarine te kopen. Pertinent onwaar, vinden de ketenorganisaties, want Europese voedingsmiddelenproducenten werken ook op een duurzame manier en gebruiken alleen gecertificeerde palmolie.

Misleiding

De RCC geeft de klagers gelijk. De suggestie dat voor alle palmolie regenwoud wordt gekapt is misleidend, zegt de commissie. ‘Dat geldt ook voor de claim dat palmolie dieren (o.a. orang-oetans) uitroeit. De rekensom dat een consument elk jaar 30m2 regenwoud spaart als hij de margarine van The Flower Farm gebruikt, is in strijd met de Milieu Reclame Code. Om de misleiding te stoppen moet The Flower Farm de tekst op de verpakking over het verwoesten van regenwoud door palmolie aanpassen.’ The Flower Farm is tegen de uitspraak in beroep gegaan, maar kwam tegelijkertijd met een persbericht waarin het bedrijf een wel heel eigenwijze interpretatie van de uitspraak geeft.

Palmolie

The Flower Farm staat niet alleen in hun afkeer jegens palmolie. Dat er nog steeds oerwoud wordt verwoest om ruimte te maken voor palmolieplantages valt niet te betwisten; een groot deel van Indonesië staat op dit moment in brand. Deze maand kwam Greenpeace met een stevig rapport waarin de verwoestende conclusie wordt getrokken dat voedselmultinationals falen in hun poging de palmolieketen te verduurzamen, en dat ook voor hun olie nog regenwoud sneuvelt. Zeker is in ieder geval dat de markt voor duurzame palmolie nog altijd klein is.

Lees ook
Palmolie: sentiment versus feiten

Palmolie: sentiment versus feiten

Het lijkt paradoxaal: je werkende leven wijden aan orang-oetans en tegelijkertijd een genuanceerd beeld schetsen van de productie van palmolie. Voor Erik Meijaard is dit vanzelfsprekend. Hij pleit voor een gebalanceerde discussie op basis van alle gegevens, óók die over andere plantaardige oliën. “Er is onderzoek nodig naar...

EVMI jaaroverzicht, deel 2: voedselketens ver van huis

EVMI jaaroverzicht, deel 2: voedselketens ver van huis

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 6 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen. Deel 2 staat in het teken van problematiek die zich ver van huis afspeelt, maar wereldwijd een grote impact heeft.

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.