RCC noemt palmolievrij-campagne The Flower Farm misleidend

flowerfarm-margarine

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in een uitspraak The Flower Farm op de vingers getikt. Het nieuwe margarinemerk, opgezet door Marcel van Wing, bevat geen palmolie en zegt daarmee het regenwoud te redden.

De klacht kwam vanuit de brancheorganisaties MVO (Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten) en EPOA (European Palm Oil Alliance). The Flower Farm stapte de markt in met een stevige campagne waarin werd beweerd dat de consument jaarlijks dertig vierkante meter regenwoud kan redden door palmolievrije margarine te kopen. Pertinent onwaar, vinden de ketenorganisaties, want Europese voedingsmiddelenproducenten werken ook op een duurzame manier en gebruiken alleen gecertificeerde palmolie.

Misleiding

De RCC geeft de klagers gelijk. De suggestie dat voor alle palmolie regenwoud wordt gekapt is misleidend, zegt de commissie. ‘Dat geldt ook voor de claim dat palmolie dieren (o.a. orang-oetans) uitroeit. De rekensom dat een consument elk jaar 30m2 regenwoud spaart als hij de margarine van The Flower Farm gebruikt, is in strijd met de Milieu Reclame Code. Om de misleiding te stoppen moet The Flower Farm de tekst op de verpakking over het verwoesten van regenwoud door palmolie aanpassen.’ The Flower Farm is tegen de uitspraak in beroep gegaan, maar kwam tegelijkertijd met een persbericht waarin het bedrijf een wel heel eigenwijze interpretatie van de uitspraak geeft.

Palmolie

The Flower Farm staat niet alleen in hun afkeer jegens palmolie. Dat er nog steeds oerwoud wordt verwoest om ruimte te maken voor palmolieplantages valt niet te betwisten; een groot deel van Indonesië staat op dit moment in brand. Deze maand kwam Greenpeace met een stevig rapport waarin de verwoestende conclusie wordt getrokken dat voedselmultinationals falen in hun poging de palmolieketen te verduurzamen, en dat ook voor hun olie nog regenwoud sneuvelt. Zeker is in ieder geval dat de markt voor duurzame palmolie nog altijd klein is.

Lees ook
Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...

Solidaridad: 'Investeer in duurzame palmolie en stop boycots'

Solidaridad: 'Investeer in duurzame palmolie en stop boycots'

Investeer in kleinschalige palmolie boeren in plaats van palmolie te boycotten, zegt maatschappelijke organisatie Solidaridad in hun eerste Palmolie Barometer die donderdag 15 september verschijnt. De organisatie pleit voor een verbreding van het duurzaamheidsdebat over de productie van palmolie en raadt een boycot juist af, omdat miljoenen mensen wereldwijd...

Indonesië verbiedt export palmolie om tekort tegen te gaan

Indonesië verbiedt export palmolie om tekort tegen te gaan

Indonesië gaat de export van palmolie en afgeleide producten verbieden om binnenlandse tekorten te voorkomen en de stijgende prijzen te dempen. Dat heeft president Joko Widodo bekendgemaakt. Het exportverbod gaat donderdag 28 april in en geldt voor onbepaalde tijd.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren