Recall Maggi noodles in India vanwege lood en msg

Nestlé India haalt noodles onder de merknaam Maggi terug, na ophef over lood en msg in de producten. Nestlé benadrukt dat de producten veilig zijn.

De recall van Maggi noodles volgt op controles door verschillende autoriteiten in India. In zeker 5 Indiase deelstaten is een verbod uitgevaardigd op de verkoop van de Maggi noodles. Op foto's in de media is te zien dat consumenten producten verbranden. Vanwege het aangetaste vertrouwen van de consument haalt Nestlé de producten in heel India uit de schappen. Nestlé CEO Paul Bulcke is persoonlijk naar India afgereisd om de pers te woord te staan en de terughaalactie toe te lichten.

De recall moet dus níet gezien worden als erkenning dat het product onveilig is. Nestlé verklaart meer dan 1600 batches Maggi noodles op lood te hebben getest, meer dan 1000 bij eigen laboratoria en ruim 600 batches bij externe labs. Alle loodgehaltes vallen binnen de toegestane limieten.

Msg

Naast lood was er commotie over de aanwezigheid van mononatriumglutamaat, msg (E621). Op het etiket stond dat msg was toegevoegd, maar omdat sommige ingrediënten als pinda-eiwit, uipoeder en tarwebloem van nature glutamaat bevatten, zit er wel glutamaat in het product. Nestlé heeft aangekondigd de opmerking 'No Added MSG' van de declaratie te halen.

"In het belang van de consument nemen we alle maatregelen die nodig zijn. We onderhouden contacten met de autoriteiten om de situatie op te helderen en ervoor te zorgen dat Maggi noodles zo snel mogelijk weer in de schappen liggen", zegt CEO Bulcke.

De kwestie loopt al enkele weken. Op 21 mei berichtte Nestlé nog dat de autoriteiten in Lucknow, in het noorden van India het bedrijf hadden verzocht één batch terug te halen, maar dat daar geen gehoor aan werd gegeven omdat de de houdbaarheidsdatum van het geteste monster al was verstreken en er geen producten van dezelfde batch meer op de markt zouden zijn.

Nestlé heeft als strategie om te groeien in opkomende economieën als India.

Lees ook:

Lees ook
Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...