Reclame Code Commissie geeft Foodwatch gelijk in zaak rondom marketing babyvoeding

evmi-foodwatch

Foodwatch startte onlangs 29 klachtenprocedures bij de Reclame Code Commissie over de marketing van babyvoeding. Uit onderzoek van de voedselwaakhond bleek dat verschillende winkels waaronder Albert Heijn, Jumbo en Kruitvat de wet overtraden in hun marketinguitingen. Zo verkochten de bedrijven in hun webshop alternatieven voor borstvoeding zonder de wettelijke verplichte waarschuwing dat borstvoeding beter is te vermelden. De Reclame Code Commissie geeft Foodwatch gelijk. De betrokken winkels moeten hun website aanpassen.

Wettelijke regels

Borstvoeding is de beste voeding voor baby's. Daarom stelde de Wereldgezondheidsorganisatie in 1981 al een marketingcode in om te voorkomen dat de voedingsindustrie ouders kon verleidden om hun producten te gebruiken in plaats van borstvoeding. De wettelijke regels zijn daar op gebaseerd.

De regels betekenen bijvoorbeeld dat op de verpakking en op de websites van babyvoeding heel duidelijk moet staan dat borstvoeding het beste is voor kinderen en dat je moet overleggen met je arts of consultatiebureau voordat je kunstvoeding gaat gebruiken. Ook moet er staan welke voedingswaarden, mineralen en vitaminen het product bevat, hoe je het moet bereiden en dat er risico’s zijn verbonden aan het onjuist bewaren van de kunstvoeding.

Online-aanbieders

Foodwatch onderzocht twaalf grote online-aanbieders van zuigelingenvoeding zoals Albert Heijn, Kruidvat en Bol.com. Bij 76 van de 151 (50%) babyvoedingsproducten ontbraken een of meerdere van de wettelijk verplichte waarschuwingen. Daarom startte Foodwatch een procedure bij de Reclame Code Commissie.

De Reclame Code Commissie vindt ook dat de online uitingen in strijd met de wet zijn. De commissie veroordeelde alle aangeklaagde webshops en in een aantal gevallen ook de producent van de babyvoeding (de merken Nutrilon en Bonbébé). De betrokken winkels, namelijk Albert Heijn, Bol.com, Coop, De Online Drogist, Drogisterij.net, Jumbo, Koopjesdrogisterij, Kruidvat, Plus, Quick4Kids en Wehkamp kregen de opdracht om hun website aan te passen zodat de wet niet langer wordt overtreden.

Zelfregulering

Foodwatch stelt dat de zelfregulering door de voedingsindustrie niet werkt. De grootschalige overtredingen van een code die strikte regels stelt aan de marketing van kunstvoeding, bleven kennelijk onopgemerkt door de Keuringsraad KOAG/KAG. Dit zelfreguleringsorgaan zegt proactief toe te zien op de naleving van de regels voor de aanprijzing van gezondheidsproducten, inclusief die van de Gedragscode Reclame Zuigelingenvoeding.

Lees ook:

 
Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Voor de Liegebeest-campagne van dit jaar nomineerde Wakker Dier 5 bedrijven. In eerdere jaren konden bedrijven door hun reclame-uitingen aan de nominatie 'ontsnappen'. Dit jaar lijkt Wakker Dier bedrijven en supermarkten in de hoek te drijven: legt Wakker Dier de lat te hoog? We vroegen het na bij de genomineerden.

Dr. Oetker onder vuur vanwege gebruik E171

Dr. Oetker onder vuur vanwege gebruik E171

Foodwatch heeft voedselproducent Dr. Oetker opgeroepen om te stoppen met het gebruik van de kleurstof titaniumdioxide (E171) in hun producten. De voedselwaakhond zegt de omstreden nanodeeltjes van de stof in producten van Dr. Oetker te hebben aangetroffen. Titaniumdioxide is een e-nummer dat steeds meer onder vuur ligt. De witte kleurstof wordt onder...