Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

duck-468159_1280

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is.

Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting klaagde over een advertentie van Albert Heijn waarbij konijnen- en eendenvlees ‘wild’ wordt genoemd terwijl de dieren in fokkerijen leven.

Misleiding

Volgens Albert Heijn wordt de term ‘wild’ gebruikt voor vlees van dieren die ook in het wild voorkomen. De RCC ziet dat anders. Voor consumenten suggereert het begrip dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. Albert Heijn zegt de uitingen aan te passen en erbij te vermelden dat zowel ‘gehouden wild’ als ‘vrij wild’ onder het begrip vallen.

Lees ook
'Gifvrij'-claim van Ekoplaza is niet hard te maken

'Gifvrij'-claim van Ekoplaza is niet hard te maken

De biologische supermarktketen Ekoplaza mag zichzelf niet ‘gifvrij’ noemen van de Reclame Code Commissie. Ekoplaza claimde in reclame-uitingen dat zij de enige gifvrije supermarkt zijn en dat zijn biologische boeren gifvrij werken. Toch kunnen ook biologische producten sporen van gif bevatten, en kan de supermarkt volgens de commissie de claim ‘gifvrij’...

Albert Heijn onthult plannen duurzame verpakkingen

Albert Heijn onthult plannen duurzame verpakkingen

Albert Heijn start een uitgebreide duurzaamheidscampagne gericht op verpakkingen. De supermarkt wil bovendien zijn klanten meer betrekken bij hergebruik en recyclen. Albert Heijn wil de komende jaren een grote duurzaamheidsslag maken, zo laat de supermarktketen weten in een persbericht. De nadruk ligt in deze plannen op de verpakkingen. Albert Heijn...

Rabobank is Liegebeest 2018

Rabobank is Liegebeest 2018

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten. Door Cécile Janssen - Foodlog De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg...