Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

duck-468159_1280

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is.

Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting klaagde over een advertentie van Albert Heijn waarbij konijnen- en eendenvlees ‘wild’ wordt genoemd terwijl de dieren in fokkerijen leven.

Misleiding

Volgens Albert Heijn wordt de term ‘wild’ gebruikt voor vlees van dieren die ook in het wild voorkomen. De RCC ziet dat anders. Voor consumenten suggereert het begrip dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. Albert Heijn zegt de uitingen aan te passen en erbij te vermelden dat zowel ‘gehouden wild’ als ‘vrij wild’ onder het begrip vallen.

Lees ook
Albert Heijn zet vegan apart koud en helpt het vinden met een smartphone

Albert Heijn zet vegan apart koud en helpt het vinden met een smartphone

Deze week gingen twee experimenten van start bij Albert Heijn: een apart koelvak met veganistische etenswaren en een smartphone-app die helpt bij het vinden van producten in de winkel. Met het aparte koelvak met vegan levensmiddelen speelt de supermarkt in op de groeiende vraag naar veganistische en vegetarische producten. De kant-en-klaar maaltijden...

Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend

Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend

Wakker Dier maakte 13 augustus de nominaties bekend voor de verkiezing Liegebeest van het jaar 2018. Albert Heijn, Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle hebben de twijfelachtige eer om genomineerd te zijn. Wakker Dier haalde Albert Heijn een dag later van de nominatielijst. Liegebeest van het jaar 2018 Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier...

Foodwatch slaat groot alarm tegen kleine slordigheden AH en Jumbo

Foodwatch slaat groot alarm tegen kleine slordigheden AH en Jumbo

Foodwatch startte 31 juli een klachtenprocedure tegen Albert Heijn en Jumbo vanwege fouten in de oorsprongsaanduiding van hun groente en fruit. Groot alarm, want er stond 'Chili' bij pruimen uit Nederland. Een foutje, zegt Albert Heijn. Door Lin Batten - Foodlog Het viel op dat Albert Heijn pruimen verkocht in de bonus uit Chili, tijdens de te-kleine-pruimen-actie van...