Reclame Code tikt Wakker Dier op de vingers

Wakker Dier is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt over de radiospot die zij uitzond over stalmelk in Maaslander en Old Amsterdam. Volgens de RCC zou de consument door de spot kunnen denken dat deze kazen volledig uit stalmelk zouden bestaan, terwijl het om een mix stalmelk/weidemelk gaat.

De dierenrechtenorganisatie stelt deze suggestie nooit te hebben willen wekken. “Maaslander en Old Amsterdam zijn voor zo’n 20 procent van stalmelk gemaakt.” Stalmelk is melk van koeien die het hele jaar door op stal staan.

Om verwarring te voorkomen heeft Wakker Dier, nadat Westland Kaas een klacht had ingediend, de spot vorige week al aangepast. De RCC vond de nieuwe radiospot op dat punt wel duidelijk.

'Stalmelk vanwege prijs'

Verder stelt de RCC dat Wakker Dier onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat alleen gekozen wordt voor stalmelk vanwege de prijs. Wakker Dier wil hier in de toekomst rekening mee gaan houden.

De Commissie heeft overigens geen bezwaar tegen het feit dat Wakker Dier consumenten wil wijzen op de aanwezigheid van stalmelk in diverse kazen.

'Er is een keuze'

Er zijn nog veel kazen zonder Weidemelklogo, zoals bijvoorbeeld Maaslander en Old Amsterdam. “Die kazen worden gemaakt van een mix van weidemelk en stalmelk.”

“Wij willen de consument laten weten dat ze een keuze hebben”, stelt Wakker Dier.

“Er is ook kaas die wél volledig is gemaakt van melk met weidegarantie, zoals bijvoorbeeld biologische kaas, Beemster of Milner.”

Op de website van Wakker Dier staat een overzicht van kazen met en zonder weidemelklogo.

Bekijk het oordeel van de RCC

Lees ook:

‘Planten voor margarine staan hele jaar buiten' (16 juli 2015)

FrieslandCampina draagt Weidemelk-logo over (30 januari 2013) 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...

Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen vanillevla zonder vanille. Flink wat producten die ‘vanillevla’ heten bevatten helemaal geen vanille, maar aroma’s of kunstmatige vanilline. Foodwatch noemt dit vindt dit soort ‘misleiding’ onaanvaardbaar. De klacht van Foodwatch volgt op een rapportage die is gemaakt door het programma...