Reclamecode voor Voedingsmiddelen kan aangescherpt worden

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) loopt ver achter op het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dat schrijft de Consumentenbond.

Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV; de code kan dus scherper. Dat blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Profundo. De onderzoekers bekeken het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Daaronder waren de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed en de top-5 supermarkten. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (32 van de 58) bleek met zijn kindermarketingbeleid vóór te lopen op de regelgeving van de RVV.

Natuurlijk waren er ook achterblijvers en bedrijven die niet mee wilden doen. De Consumentenbond zegt het zo: "Kettle Foods is positieve koploper qua beleid, op de voet gevolgd door Coca-Cola Nederland, Concorp, Katja Fassin, Mars en Nestlé. Zeven bedrijven lopen achter op de RVV. Negentien bedrijven, waaronder 8 van de 10 koekjesfabrikanten, wilden niet meedoen aan het onderzoek en zijn daarmee niet transparant in hun kindermarketingbeleid."

Omdat er nog veel meer te doen valt voor een kind beter eet, deed Kamerlid Tjeerd de Groot (D66) alvast een voorstel om de RVV aan te scherpen:

Bron: Foodlog

Lees ook:

     

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

De Consumentenbond vindt dat het toekomstige kabinet veel ambitieuzer moet zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami,...